[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 14، شماره 1 - ( بهار 1387 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 19-49 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تطبیقی-کارآمدی آموزش دانشگاهی: رویکردی مناسب برای چالشهای روش‌شناسی بهبود کیفیت
دكتر ابوالقاسم نادری
چکیده:   (21145 مشاهده)
ارزیابی آموزشی به دنبال شناخت و درک عملکرد آموزشی و هدایت فعالیتها برای ارتقای بهره‌وری و بهبود کیفیت است؛ با توجه به ساختار پیچیده فعالیتهای آموزشی و تنوع انتظارات ذینفعان آموزش عالی، «روش‌شناسی» ارزیابی آموزشی موضوع تحقیقات متعدد و زمینه‌ساز چالشهای فکری گسترده ای بوده است. در این مقاله با تحلیل و ارزشیابی قابلیتها و چالشهای دو رویکرد ارزیابی؛ یعنی رویکرد مرسوم و رویکرد تطبیقی- کارآمدی ادعا شده است که با توجه به پیچیدگیهای مبتلا به فعالیتهای آموزش عالی و احاطه مسئله‌های «کمیابی منابع» و «رقابت» بر فضای فعالیت واحدهای آموزش عالی، رویکرد مرسوم ارزیابی قابل قبولی از عملکرد واحدها برای سیاستگذاری و ارتقای کیفیت فراهم نمی‌کند. در این خصوص، داده‌های آماری 10 گروه آموزشی همسان تحلیل شده است و یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهند که با ملحوظ کردن وجوه تطبیقی و کارآمدی ارزیابی آموزشی، با داده‌های مفروض، اولاً نتایج تحلیل‌ تغییر می‌کند و ثانیاً عوامل آموزشی مؤثر قابل ‌شناسایی و اقتصادی‌ترین طرق بهبود کیفیت تعیین‌شدنی هستند. برای جامعه آماری مورد مطالعه دسترسی بیشتر به کتب و منابع درسی، سرمایه‌گذاری روی آموزش حین‌خدمت دانشگران و کاهش اندازه کلاس (تعداد دانشجویان) از نظر هزینه- اثربخشی، مؤثرترین عوامل برای ارتقای کیفیت آموزش به شمار می روند؛ یعنی اختصاص یک واحد پولی برای هر یک از عوامل مذکور کیفیت آموزش را به ترتیب تا 215/0، 1/0 و 01/0 بهبود می‌بخشد. چنین یافته‌هایی، که در سیاستگذاری برای ارتقای کیفیت آموزش عالی اهمیت حیاتی دارند، در رویکرد مرسوم به دست نمی آیند، بلکه تنها با اجرای تحلیل‌ و ارزیابی تطبیقی-کارآمدی دست‌یافتنی هستند. «... ارزشیابی آموزشی آیینه‌ای فراهم می‌آورد تا تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران فعالیتهای آموزشی تصویری از چگونگی فعالیتها به دست آورند و با استفاده از این تصویر از نظامهای آموزشی مراقبت بیشتری به عمل آورند تا در راستای پاسخگویی به نیازهای فرد و جامعه کیفیت نظامهای آموزشی ارتقا یابد» (Bazargan, 2002: 1).
واژه‌های کلیدی: ذینفعان آموزش‌عالی، رویکردهای ارزیابی آموزشی، کیفیت آموزشی، کمیابی و رقابت و هزینه-اثربخشی.
متن کامل [PDF 331 kb]   (2785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۷/۴/۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi A. Comparative-Efficient Evaluation of University Education:An Appropriate Approach for the Methodological Challenges of Quality Improvement. IRPHE. 2008; 14 (1) :19-49
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-186-fa.html

نادری ابوالقاسم. ارزیابی تطبیقی-کارآمدی آموزش دانشگاهی: رویکردی مناسب برای چالشهای روش‌شناسی بهبود کیفیت. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387; 14 (1) :19-49

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-186-fa.html



سال 14، شماره 1 - ( بهار 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781