[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 1-22 برگشت به فهرست نسخه ها
باورهای معرفتی دانشجویان و تأثیر متغیرهای زمینه ای بر آن
دکتر حیدر مختاری 1، دکتر محمدرضا داورپناه2، دکتر محمدرضا آهنچیان3
1- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، mokhtariazad@gmail.com
2- استاد دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (4431 مشاهده)
باورهای افراد در خصوص دانش و دانستن (باورهای معرفتی) در آموزش آنان نقش دارد و عوامل مختلفی بر شکل‌گیری و توسعۀ این باورها اثرگذارند. هدف این پژوهش بررسی ابعاد و سطوح باورهای معرفتی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بر حسب متغیرهای جنسیت، حوزۀ تحصیلی و دوره تحصیلی بود. این تحقیق کاربردی و از نظر روش پیمایشی و از نظر نوع توصیفی بود. 364 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی در سال تحصیلی90-1389 انتخاب شدند و پرسشنامۀ «فهرست باورهای معرفتی» را تکمیل کردند. روایی این پرسشنامۀ بر حسب نظر متخصصان تأیید شد. پایایی این پرسشنامه هم بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 79/0 بود. از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی برای تلخیص داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. یافته‌ها مبین تفاوت معنادار در ابعاد مختلف باورهای معرفتی دانشجویان با همدیگر، تفاوت معنادار بین باورهای معرفتی آنان برحسب متغیرهای جنسیت و رشته تحصیلی و تفاوت معنادار در سطوح این باورها بود. نظام آموزش‌عالی باید با اتخاذ روشهای یادگیری فعال، باورهای معرفتی را در ساختار برنامه‌های درسی دانشگاهی وارد و این باورها را در فراگیران تقویت کند.
واژه‌های کلیدی: معرفتی، معرفت شناسی، دانشجویان، دانشگاه فردوسی مشهد.
متن کامل [PDF 352 kb]   (1705 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari H, Davar Panah M R, Ahanchian M R. Academic students' epistemic beliefs and the effect of background variables on them. IRPHE. 2013; 19 (2) :1-22
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1957-fa.html

مختاری حیدر، داورپناه محمدرضا، آهنچیان محمدرضا. باورهای معرفتی دانشجویان و تأثیر متغیرهای زمینه ای بر آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (2) :1-22

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1957-fa.html



سال 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731