[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 115-139 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی معادلات ساختاری ایجاد دانشکده کشاورزی یادگیرنده
دکتر عنایت عباسی 1، دکتر سید یوسف حجازی2، دکتر هوشنگ ایروانی2
1- استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ، enayat.abbasi@modares.ac.ir
2- استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده:   (6336 مشاهده)
در دنیای در حال تغییر کنونی مؤسسات آموزشی نیز همانند سایر سازمانها باید یاد بگیرند و از این یادگیری برای بهبود فرایندهای کاری و عملکرد خود استفاده کنند. این پژوهش با هدف ارزیابی و تحلیل نقش مؤلفه‌های زمینه‌ای (آرمان مشترک، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف، توسعه قابلیتهای شخصی و حرفه‌ای و رهبری تحول آفرین) و فرایندی (یادگیری سازمانی آموزشی) در ارتقای عملکرد دانشکده‌های کشاورزی (مؤلفه عملکردی) و تبدیل آنها به سازمانهای یادگیرنده انجام شده است. پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه‌ آماری شامل اعضای هیئت ‌علمی تمام وقت دانشکده‌های کشاورزی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. نمونه‌های مورد مطالعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 329 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چند مرحله‌ای و با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 79/0 تا 95/0 محاسبه شد. به-منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری و روش حداکثر درست نمایی استفاده و برای این منظور نرم افزار Lisrel, 8.50 به‌کار گرفته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از وجود داشتن رابطه مثبت و معنادار بین چهار مؤلفه زمینه‌ای (آرمان مشترک، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف و رهبری تحول آفرین) و مؤلفه فرایندی است. مجموع این چهار مؤلفه حدود 90 درصد از تغییرات واریانس متغیر فرایندی را تبیین کردند. همچنین، بین مؤلفه فرایندی و عملکردی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که حدود 42 درصد از تغییرات واریانس عملکرد دانشکده‌های کشاورزی به‌وسیله مؤلفه فرایندی تبیین می‌شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، دانشکده کشاورزی، معادلات ساختاری.
متن کامل [PDF 347 kb]   (1916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi E, Hejazi S Y, Irvani H. Structural equations modeling for developing a learning faculty of agriculture. IRPHE. 2013; 19 (2) :115-139
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1962-fa.html

عباسی عنایت، حجازی سید یوسف، ایروانی هوشنگ. مدلسازی معادلات ساختاری ایجاد دانشکده کشاورزی یادگیرنده. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (2) :115-139

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-1962-fa.html



سال 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752