[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 2 - ( تابستان 1385 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 1-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشته ‎ای
دكتر محمدامین قانعی راد
استاديار
چکیده:   (13774 مشاهده)
این مقاله بر اساس پژوهشی در بین 361 نفر از دانشجویان رشته های علوم اجتماعی تدوین شده است. هدف از ارایه این مقاله ارزیابی مناسبات و تعاملات دانشجویان در قلمروهای گوناگون از جمله در زمینه های اجتماعی و آموزشی است. پنداشته های نظری این پژوهش برآمده از آرای نظریه پردازان جامعه شناسی علم است و بر اساس آنها تعاملات بین دانشجویان در ایجاد انگیزش و انرژی عاطفی و نیز یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان تاثیر گذار است. این تحقیق با روش پیمایشی و با کاربرد ابزار پرسشنامه انجام شده و داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفیو استنباطیو توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های این پژوهش برخی از فرضیات تدوین شده را اثبات می کند. بر اساس این یافته ها دانشجویان با یکپارچگی اجتماعی بیشتر یادگیری تعاملی بیشتری دارند. این دانشجویان انگیزش و انرژی عاطفی بیشتری دارند و از رشته تحصیلی و استادان خود راضی ترند. دانشجویان یکپارچه تر پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند و از خود اثربخشی بالاتری برخوردارند. دستاورد اصلی پژوهش فراهم ساختن زمینه های تجربی برای جلب توجه پژوهشگران و سیاستگذاران به اهمیت فضای ارتباطات دانشجویی در پیشرفت تحصیلی و گسترش احساس رضایت و اثربخشی در بین آنان است.
واژه‌های کلیدی: جامعه شناسی علم، تعاملات و روابط دانشجویان، پیشرفت تحصیلی، خود اثربخشی دانشجویان، فضای اجتماعی علم، مشارکت دانشجویان و رضایت رشته ای
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaneirad M A. Student Interactions, Motivation and Disciplinary Activism. IRPHE. 2006; 12 (2) :1-21
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-20-fa.html

قانعی راد محمدامین. تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشته ‎ای. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1385; 12 (2) :1-21

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-20-fa.html



سال 12، شماره 2 - ( تابستان 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731