[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 23-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تلفیق مدیریت مشارکتی و سیستم های فازی برای ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان
دکتر حسن خادمی زارع1، دکتر محمدباقر فخرزاد 2
1- دانشکده صنایع دانشگاه یزد
2- دانشکده صنایع دانشگاه یزد ، mfakhrzad@yazd.ac.ir
چکیده:   (5922 مشاهده)
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی آنها در رسیدن به اهداف آموزشی بود. ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان بیش از آنکه یک موضوع کمّی باشد، یک موضوع کیفی است. در این پژوهش نمرات هر یک از آزمونهای میان ترم، پایان ترم و کلاسی با ضرایب متغیر به چند دامنه فازی تفکیک و سپس، با توجه به نظرهای کارشناسی استادان، مجموعه قواعد سیستم فازی طراحی شد. نمرات سه‌گانه دانشجویان سه متغیر ورودی و نمرات نهایی آنها خروجی سیستم فازی بود. برای محاسبه نمرات نهایی علاوه بر نمرات سه‌گانه دانشجویان، از نظریه مدیریت مشارکتی به‌صورت پایگاه دانش و قواعد یکپارچه سازی متغیرهای خروجی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشکده‌های فنی و مهندسی در دانشگاههای دولتی و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران شامل 150 نفر بودند که به‌صورت تصادفی و با حداقل شرایط سه سال سابقه کار انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه و مصاحبه بود. برای بررسی روایی این تحقیق از نظرهای کارشناسی استادان و برای پایایی نمرات از ضریب آلفای کرانباخ (95%) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل روش ارزشیابی از 250 گروه درس متفاوت استفاده و نمرات امتحان بعد از تصحیح اوراق به دو روش کلاسیک و فازی به کمک آزمونT در سطح معنادار 87% دقت و کارایی تأیید شد. نتایج نشان داد که افزایش دقت و کارایی مدل جدید در سطح 95% است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، سیستم فازی، ارزشیابی تحصیلی، مدیریت مشارکتی، کارایی.
متن کامل [PDF 266 kb]   (1961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademi Zare H, Fakhrzad2 M B. Integration of collaborative management and fuzzy systems for evaluating of students’ educational performance. IRPHE. 2013; 19 (3) :23-40
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2047-fa.html

خادمی زارع حسن، فخرزاد محمدباقر. تلفیق مدیریت مشارکتی و سیستم های فازی برای ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (3) :23-40

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2047-fa.html



سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792