[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 103-119 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس
دکتر جواد حاتمی 1، بتول احمدزاده2، دکتر اسکندر فتحی آذر3
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس ، j.hatami@modares.ac.ir
2- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده:   (4725 مشاهده)
اعضای هیئت علمی دانشگاه مبنای توسعه در نظام آموزشی به‌شمار می‌روند و توسعه‌ مهارتها و توانمندیهای آنان یکی از ضروریات انکارناپذیر در جهان معاصر است. پژوهش حاضر با هدف توصیف دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس انجام شد. بدین منظور، از یکی از روشهای تحقیق کیفی با عنوان مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری تمام اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور تبریز در سال تحصیلی 89-1388بودند. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 12 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه‌سازمان یافته و عمیق، فرم اطلاعات اعضای هیئت علمی و مشاهدات محقق استفاده شد. روایی ابزار را استادان حوزه علوم تربیتی بررسی و تأیید کردند. یافته‌ها نشان داد که بیشتر اعضای هیئت علمی مفهوم تفکر انتقادی را اعمال تردید عاقلانه دانسته‌اند. همچنین، آنها تفکر انتقادی را در مهارتهای داشتن اطلاعات کافی، پرسشگری، داشتن جامعیت فکر، انعطاف در تفکر، تحلیل‌گر بودن و داشتن مهارت شنود مطرح کرده‌اند. علاوه بر این، بیشتر اعضای هیئت علمی بر اکتسابی بودن تفکر انتقادی و نقش مهم تدریس در این امر تأکید داشتند.
واژه‌های کلیدی: تدریس، تفکر انتقادی، آموزش عالی، استادان دانشگاه.
متن کامل [PDF 190 kb]   (2339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami J, Ahmadzade B, Fathiazar E. University professors' views on the application of critical thinking on teaching process. IRPHE. 2013; 19 (3) :103-119
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2051-fa.html

حاتمی جواد، احمدزاده بتول، فتحی آذر اسکندر. دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (3) :103-119

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2051-fa.html



سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772