[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 149-168 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ادراک دانشجویان کارشناسی ارشد از سیاستها و اقدامات درستکاری تحصیلی دانشگاه و میزان تخلفات تحصیلی
دکتر محمدرضا شهبازی1، مریم مالکی 2، دکتر پرویز ساکتی3
1- عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز ، m.mlki2480@gmail.com
3- استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز
چکیده:   (4533 مشاهده)
با استناد به تحقیقات انجام شده رواج و شیوع تخلفات تحصیلی در مراکز آموزشی و دانشگاهها رو به افزایش است. هدف از پژوهش حاضر بررسی سیاستها و اقدامات درستکاری تحصیلی دانشگاه و میزان تخلفات تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای تعداد 319 دانشجو به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داد‌‌‌‌‌‌ه‌های این پژوهش اقتباسی بود از مقیاس درستکاری تحصیلی ( انجمن درستکاری تحصیلی، 2008) که روایی آن از طریق تحلیل گویه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها از روشهای آماری توصیفی، تی تست مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که دانشجویان سیاستها و اقدامات درستکاری دانشگاه را ضعیف ارزیابی کرده و 95% آنان حداقل یک بار مرتکب تخلفات تحصیلی شده‌اند. نتایج همچنین، نشان داد که بین ادراک از سیاستها و اقدامات درستکاری تحصیلی و میزان ارتکاب به تخلفات تحصیلی بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: درستکاری تحصیلی، سیاستهای درستکاری، اقدامات درستکاری، تخلفات تحصیلی.
متن کامل [PDF 226 kb]   (1116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi M R, Maleki M, Saketi P. Examining master students’ perception of academic integrity, policies and practices, and academic dishonesty. IRPHE. 2013; 19 (3) :149-168
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2053-fa.html

شهبازی محمدرضا، مالکی مریم، ساکتی پرویز. بررسی ادراک دانشجویان کارشناسی ارشد از سیاستها و اقدامات درستکاری تحصیلی دانشگاه و میزان تخلفات تحصیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (3) :149-168

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2053-fa.html



سال 19، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660