[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 49-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مسئله خود-انتخابی و برنامه‌عمل
دكتر ابوالقاسم نادری
استاديار ، : anadery@ut.ac.ir
چکیده:   (13049 مشاهده)
هدف اصلی مطالعه حاضر تحلیل و ارزشیابی آثار «مسئله خود-انتخابی و برنامه‌عمل» ناشی از تصمیم گیری افراد برای تحصیل در دانشگاه بر بازده آموزش عالی است. برای این منظور، از مبانی نظری -تحلیلی مسئله خود-انتخابی - یعنی رگرسیون شرطی - و داده‌های مستخرج از آمارگیری مرکز آمار از ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی خانوار سال 1380 استان تهران استفاده شده است؛ ابتدا آثار مسئله خود - انتخابی بر برآوردهای بازده آموزش عالی شاغلان استان تهران تحلیل و ارزیابی شده و سپس، نتایج به دست آمده با نتایج مربوط به دو نمونه آماری از جامعه آمریکا مورد مقایسه و انطباق قرار گرفته است. نتایج به دست‌آمده نشان می‌دهند که: 1. آموزش برای شاغلان استان تهران سرمایه‌گذاری پُر بازدهی است؛ 2. بازده آموزش عالی به طور چشمگیری بیشتر از بازده آموزشهای دیگر است؛ 3. لحاظ کردن مسئله خود-انتخابی در تحلیل‌ها آثار تجربی برنامه آموزش‌عالی را متأثر می سازد و آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد؛ 4. نتایج نمونه به دست آمده از استان تهران کاملاً منطبق با یافته‌های حاصل از نمونه‌های استفاده ‌شده در جامعه آمریکاست. بدین ترتیب، الگوواره یافته‌های همه نمونه‌ها مشابه و مطابق با تحلیل‌های نظری است؛ یعنی برآوردهای تجربی بازده آموزش عالی که مسئله خود- انتخابی را نادیده گرفته، تورش‌دار و ناسازگارند و لذا، سیاستگذاری بر پایه آنها می‌تواند گمراه‌کننده باشد و نیز آثار نامطلوب جّدی بر تخصیص منابع در یک جامعه به جا بگذارد.
واژه‌های کلیدی: سرمایه‌گذاری آموزشی، بازده آموزش عالی، تحلیل تطبیقی، مسئله خود-انتخابی، برنامه‌عمل و رگرسیون شرطی
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۷/۷/۲۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi A. Returns to Higher Education: An Evaluation of the Effects of Self-Selection Problem & Treatment. IRPHE. 2008; 14 (2) :49-70
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-215-fa.html

نادری ابوالقاسم. بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مسئله خود-انتخابی و برنامه‌عمل. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387; 14 (2) :49-70

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-215-fa.html



سال 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731