[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 27-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رویکردهای یادگیری و چگونگی گرایش به آنها در دانشجویان: کاربردی از پژوهش آمیخته
دکتر محمود قاضی طباطبایی، مجید یوسفی افراشته 1، لیلا صیامی
1- ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (4226 مشاهده)
مهم‌ترین هدف نظامهای آموزشی افزایش یادگیری فراگیران و تلاش برای بهبود کیفیت آن است. چنین آرمانی در آموزش‌عالی جایگاه ویژه‌ای دارد. هدف اصلی پژوهش بررسی رویکردهای یادگیری دانشجویان و چگونگی گرایش به آنها در جامعه دانشجویان دانشگاه تهران بود. روش شناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد آمیخته به روش تشریحی بود. در پژوهش آمیخته هر دو رویکرد کمّی (برای پاسخ به چیستی رویکرد یادگیری دانشجویان) و کیفی(برای پاسخ به چرایی رویکرد یادگیری دانشجویان) به‌عنوان مکمل هم به‌کار می‌رود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 89-1388 بود. از این مجموعه و در قسمت کمّی پژوهش 220 نفر به‌صورت تصادفی و برای قسمت دوم از بین افراد انتهایی در رویکردهای یادگیری 6 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (فرم دو عاملی پرسشنامه رویکردهای یادگیری بیگز و همکاران، 2001) و مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شدند. ضریب اعتبار پرسشنامه رویکردهای یادگیری برای رویکرد عمقی 73/0 و برای رویکرد سطحی 80/0 به‌دست آمد. در تحلیلهای کمّی از روش تحلیل خوشه‌ای برای خوشه‌بندی دانشجویان بر حسب رویکرد یادگیری و آزمون MANOVA و در تحلیلهای کیفی از کدگذاری مصاحبه‌ها استفاده شد. نتایج کمّی این پژوهش نشان داد دانشجویان دانشگاه تهران بیشتر از رویکرد یادگیری عمیق استفاده می کنند. دانشجویان مقاطع بالاتر و همچنین، رشته‌های فنی و مهندسی میانگین بالاتری برای رویکرد عمیق یادگیری داشتند. در تحلیلهای کیفی نیز پنج درونمایه اصلی برای چرایی انتخاب رویکرد یادگیری دانشجویان به‌دست آمد: روش تدریس مدرس، روش ارزشیابی مدرس، هدف یادگیری دانشجویان، راهبرد یادگیری دانشجویان و محتوای برنامه درسی.
واژه‌های کلیدی: سبکهای یادگیری، یادگیری دانشجویان، آموزش عالی، پژوهش آمیخته.
متن کامل [PDF 227 kb]   (4172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazi Tabatabaee M, Yousefi Afrashteh M, Siami L. Evaluation of Student Learning Approaches and How They Tend to: Application of Mixed Research. IRPHE. 2014; 19 (4) :27-50
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2153-fa.html

قاضی طباطبایی محمود، یوسفی افراشته مجید، صیامی لیلا. بررسی رویکردهای یادگیری و چگونگی گرایش به آنها در دانشجویان: کاربردی از پژوهش آمیخته. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (4) :27-50

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2153-fa.html



سال 19، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768