[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 141-160 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رفتار تقلب در بین دانشجویان: کاربرد مقیاس بندی چند بُعدی
لیدا شرفی 1، دکتر امیرحسین علی بیگی2
1- ، Lida.sharafi@yahoo.com
2- دانشيار
چکیده:   (3725 مشاهده)
رعایت نشدن اصول اخلاق تحصیلی (تقلب) در بین دانشجویان موضوعی مهم در آموزش‌عالی است. این مسئله کم و بیش در بین جامعه دانشجویی رایج و بنابراین، تحلیل این مسئله اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش تحلیل رفتار تقلب در بین دانشجویان با استفاده از کاربرد مقیاس چند بُعدی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزیِ دانشگاه رازی بود (265=N). داده‌ها با استفاده از پرسشنامه از 107 دانشجو به طریق روش نمونه‌گیری تصادفی جمع‌آوری شد. به‌منظور تعیین روایی پرسشنامه ابتدا تعدادی از آنها در اختیار چند نفر از صاحبنظران رشته روانشناسی، سنجش و اندازه‌گیری قرار گرفت و روایی صوری نیز تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ(91/0) استفاده شد. بخشی از داده‌ها با روش مقیاس‌بندی چندبُعدی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشجویان رفتارهای تقلب را در دو بُعد نشان می-دهند که بُعد اول با عنوان «نوع رفتارهای تقلب» و بُعد دوم با عنوان «جدّیت رفتار تقلب» تفسیر شد. یافته‌ها حاکی از آن است که بروز بعضی از رفتارهای تقلب تحت تأثیر رقابت قرار می‌گیرد. از دیدگاه دانشجویان بیشتر رفتارهای تقلب در دانشگاه رواج و عمومیت دارند و همچنین، این رفتارها به‌عنوان تخلفات جدّی محسوب می‌شوند. دستاوردهای این مطالعه می‌تواند به مسئولان آموزش‌عالی یاری برساند که از دیدگاه دانشجویان در خصوص رفتارهای تقلب آگاهی پیدا کنند.
واژه‌های کلیدی: رفتار تقلب، دانشجو، مقیاس بندی چند بُعدی، کیفیت یادگیری.
متن کامل [PDF 219 kb]   (1483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharafi L, Alibaygi A. Analysis of Students’ Cheating Behaviors: Application of Multidimensional Scaling. IRPHE. 2014; 19 (4) :141-160
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2158-fa.html

شرفی لیدا، علی بیگی امیرحسین. تحلیل رفتار تقلب در بین دانشجویان: کاربرد مقیاس بندی چند بُعدی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1392; 19 (4) :141-160

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2158-fa.html



سال 19، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755