[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه استفاده اعضای هیئت علمی از فناوری اطلاعات و کیفیت تدریس آنان
کلثوم نامی 1، عباس بازرگان، ابوالقاسم نادری
1- ، knami88@gmail.com
چکیده:   (3770 مشاهده)
استفاده مناسب از فناوری اطلاعات در فرایند تدریس- یادگیری می‌تواند به ارتقای کیفیت تدریس و نیز دستاوردهای یادگیری بینجامد. استفاده از فناوری اطلاعات در کلاس درس حالتهای مختلفی را شامل می‌شود که می‌توان آنها را بر روی یک طیف قرار داد. به‌طوری که یک سوی آن به‌کار بردن پاورپوینت و در سوی دیگر، استفاده از سیستم‌های یادگیری الکترونیکی آمیخته قرار داشته باشد. در این صورت تمام حالتهای یادشده ممکن است به بهبود کیفیت تدریس و نیز ارتقای یادگیری نینجامد. از این رو، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا در یک موقعیت معین استفاده از فناوری اطلاعات همراه با ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری بوده است؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده اعضای هیئت‌علمی از فناوری اطلاعات و کیفیت تدریس آنان در دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام شد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به شیوه همبستگی و حجم نمونه شامل 30 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشکده دانشگاه تهران بود. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه استفاده از فناوری اطلاعات و پرسشنامه کیفیت تدریس گردآوری، تنظیم و سپس، با روش همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند. قابلیت اعتماد پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اول 87/0 و برای پرسشنامه دوم 90/0 به‌دست آمد و طبق نظر متخصصان هر دو پرسشنامه از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردار بودند. نتایج نشان داد که اعضای هیئت‌علمی دانشکده روانشناسی و علوم‌ تربیتی و دانشکده علوم‌ اجتماعی از نظر میزان استفاده از فناوری اطلاعات در فرایند تدریس- یادگیری در سطح مطلوب و از نظر کیفیت تدریس در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند و بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی از فناوری اطلاعات و کیفیت تدریس آنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به‌دست آمده، پیشنهاد شد برای استفاده به‌روز اعضای هیئت‌علمی از فناوری اطلاعات آموزشهایی در این زمینه به‌طور مستمر صورت گیرد تا آنها بتوانند با آخرین یافته‌ها در این زمینه آشنا شوند. همچنین، کارگاههای آموزشی روش تدریس برگزار شود و از اعضای هیئت علمی موفق در تدریس برای ارائه تجربه‌های موفق خود دعوت به‌عمل آید.
واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات، کیفیت تدریس، اعضای هیئت علمی، دانشگاه تهران
متن کامل [PDF 335 kb]   (1747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nami K, Bazargan A, Naderi A. The relationship between faculty use of IT and their quality of teaching –learning. IRPHE. 2014; 20 (1) :1-18
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2218-fa.html

نامی کلثوم، بازرگان عباس، نادری ابوالقاسم. رابطه استفاده اعضای هیئت علمی از فناوری اطلاعات و کیفیت تدریس آنان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (1) :1-18

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2218-fa.html



سال 20، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790