[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 79-100 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان
عباس خدابنده اویلی 1، مهدی سبحانی نژاد2، محسن فرمهینی فراهانی2
1- ، khodabandeh1364@gmail.com
2- دانشیار
چکیده:   (2713 مشاهده)
باورهای معرفت شناختی جهتگیریهای اساسی افراد در باره موضوعات یادگیری را نشان می‌دهد و از این رو منشأ بسیاری از تحولات پایدار در زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشجویان قرار می‌گیرد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود و نمونه‌ای بالغ بر 361 نفر از دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشگاه شاهد به تفکیک دانشکده‌های پزشکی و غیر پزشکی بررسی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد باورهای معرفت شناختی شومر(1993) بود که برای تعیین روایی مطابق با نظر کارشناسان علوم تربیتی از روایی سازه بهره گرفته شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 79/0 به‌دست آمد. در تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها از مقایسه میانگینها،t تک متغیره و tدو گروه مستقل استفاده شد. نتایج حاکی از نبود اعتقاد به سادگی و قطعیت در ساختار دانش و توانایی ذاتی و سریع در مفاهیم یادگیری دانشجویان است. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق در خصوص متغیرهای تعدیل‌کننده نیز نشان داد که دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد نسبت به دانشجویان دوره کارشناسی باورهای معرفت شناختی ساده‌اندیشانه پایین‌تری دارند. اما بین باورهای معرفت‌شناختی زنان و مردان و همچنین، دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و غیر پزشکی تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.
واژه‌های کلیدی: باور معرفت شناختی، باورهای معرفت شناختی ساده اندیشانه، دانشجویان، دانشگاه شاهد.
متن کامل [PDF 322 kb]   (1848 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KhodabandehAvili A, Sobhaninejad M, Farmahini Farahani M. Identification and analysis of epistemological beliefs of Shahed University’s students. IRPHE. 2014; 20 (1) :79-100
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2222-fa.html

خدابنده اویلی عباس، سبحانی نژاد مهدی، فرمهینی فراهانی محسن. شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (1) :79-100

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2222-fa.html



سال 20، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730