[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 143-165 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر نقش مدیران گروههای آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز
دکتر فاروق امین مظفری 1، رحیم یوسفی اقدم2
1- استاديار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز ، famin_tab@hotmail.com
2- دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2602 مشاهده)
امروزه مدیریت و رهبری گروه آموزشی به دلیل پیچیدگی بیش از اندازه امور به فرایند کاملاً حرفه‌ای تبدیل شده و زمان مدیریت غیر حرفه‌ای به سرآمده است. نقش اصلی رهبری آموزشی مستلزم داشتن توانایی‌های مدیریتی است تا از این طریق مدیر گروه آموزشی اعضای هیات علمی را حول فرهنگ سازمانی منسجم و یکپارچه گروهی گرد هم آورد و اهداف و دورنمای گروه را برای آنها ترسیم کند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ایفای نقشهای مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه آنان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری مدیران گروه 10 دانشکده(برق، انسانی، دامپزشکی، علوم طبیعی، علوم تربیتی، ریاضی، فنی، فیزیک، ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و کامپیوتر) در دانشگاه تبریز و در سال1391 بودند که 30 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. از روش آماری رگرسیون چندمتغیره استفاده و کلیه آمارها و اطلاعات پژوهش از طریق نرم‌افزار Spss17 تحلیل شد. یافته‌های تحقیق از چهار مدل‌ رگرسیونی نشان می‌دهد که برای ایفای نقش رهبری در گروه آموزشی، مهارتهای ارتباطی و انسانی و برای بقیه نقشها از قبیل نقش پژوهشگری، نقش مدیریتی و در نهایت، نقش کمک به پیشرفت اعضای هیئت‌ علمی فقط داشتن انگیزه می‌تواند مدل را پیش‌بینی کند. دستاورد تحقیق حاضر با توجه به نقشهای مدیران گروه آموزشی در آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران، شناخت عامل انگیزه به‌عنوان تنهاترین عامل مؤثر در اجرای نقشهای مدیر گروهی است.
واژه‌های کلیدی: نقشهای مدیر گروه آموزشی، مهارتهای ارتباطی و انسانی، روحیه دموکراتیک، داشتن انگیزه، دانشگاه تبریز.
متن کامل [PDF 333 kb]   (1151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amin Mozaffari F, Yousefi Aghdam R. Factors Affecting the Role of Department Chairs in University of Tabriz: Department Chairs Perspectives. IRPHE. 2014; 20 (2) :143-165
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2354-fa.html

امین مظفری فاروق، یوسفی اقدم رحیم. عوامل مؤثر بر نقش مدیران گروههای آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (2) :143-165

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2354-fa.html



سال 20، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730