[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 1-26 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های دانشگاه پایدار
دکتر عماد ملکی نیا 1، دکتر عباس بازرگان2، دکتر مظفرالدین واعظی2، دکتر مجید احمدیان3
1- دانش‎آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزش‌عالی دانشگاه تهران ، e_malekinia@ut.ac.ir
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده:   (4481 مشاهده)
مقوله دانشگاه پایدار برخاسته از پارادایم توسعه پایدار و ناظر بر توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی جوامع است. می‏توان گفت که دانشگاه پایدار دانشگاهی است که فلسفه‏ آن مبتنی بر عقلانیت جوهری و تفکر سیستمی است و با بهره‏گیری از رویکرد میان‏رشته‏ای در آموزش و پژوهش، به‌صورت فراکنشی به شناسایی و حل مشکلات مبتلا به جوامع بشری اقدام می‌کند و مقصد نهایی آن تحقق توسعه پایدار برای نسلهای کنونی و آینده است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های دانشگاه پایدار انجام شد. این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمّی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی در قالب روش تحقیق گروههای کانونی و از طریق ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، مؤلفه‌های دانشگاه پایدار از دیدگاه متخصصان و خبرگان دانشگاهی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، شناسایی و دسته‌بندی شدند. در بخش کمّی تحقیق در قالب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته دیدگاههای 375 نفر از استادان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، داده‌ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) تجزیه و تحلیل و مؤلفه‌های دانشگاه پایدار و ملاکهای مرتبط با هر یک از آنها اولویت‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه نظام مدیریتی پایدار با وزن نسبی 311/0 دارای بیشترین اهمیت است و بعد از آن به ترتیب مؤلفه‌های نظام آموزشی پایدار با وزن نسبی 236/0، نظام پژوهشی پایدار با وزن نسبی 197/0، نظام مدیریت زیست‏محیطی با وزن نسبی 124/0، نظام تأمین مالی پایدار با وزن نسبی 086/0 و ارائه خدمات تخصصی توسعه پایدار با وزن نسبی 046/0 قرار دارند.
واژه‌های کلیدی: توسعه پایدار، آموزش‌عالی پایدار، دانشگاه پایدار، آموزش و پژوهش میان‌رشته‌ای
متن کامل [PDF 436 kb]   (3852 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekinia E, Bazargan A, Vaezi M, Ahmadian M. Identification and prioritization of sustainable university's factors. IRPHE. 2014; 20 (3) :1-26
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2441-fa.html

ملکی نیا عماد، بازرگان عباس، واعظی مظفرالدین، احمدیان مجید. شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های دانشگاه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (3) :1-26

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2441-fa.html



سال 20، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781