[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 141-159 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش درس زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه و پست الکترونیکی بر یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان
هادی سارانی1، دکتر محسن آیتی 2، فاطمه نادری3
1- کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
2- دانشيار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند ، mayati@birjand.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند
چکیده:   (2570 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روش آموزش درس زبان انگلیسی از طریق تلفن ‌همراه و پست الکترونیکی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری مورد مطالعه شامل 521 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند بود که در سال تحصیلی 90- 1389 درس زبان عمومی داشتند. از جامعه مذکور تعداد 102 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از میان نمونه انتخاب شده یک گروه (38 نفر) به‌طور تصادفی از طریق تلفن‌همراه و گروه دیگر (26 نفر) از طریق پست الکترونیکی آموزش دیدند. همچنین، 38 نفر به‌عنوان گروه کنترل با روش معمول تحت آموزش قرار گرفتند. به‌منظور اطمینان از همسطح بودن گروهها از نمره آزمون زبان و معدل نیمسالِ دانشجویان استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش میزان یادگیری دانشجویان از آزمون معلم ساخته (محقق ساخته) استفاده و اعتبار آزمون با استفاده از روش کودر- ریچاردسون(20=KR) معادل 86% محاسبه شد. انگیزه پیشرفت با استفاده از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس سنجیده شد. در گزارش هرمنس ضریب پایایی به روش بازآزمایی برابر82% و به روش آلفای کرونباخ 84% اعلام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست آمده از آزمون درس زبان انگلیسی و نمرات حاصل از پرسشنامه با روش تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که روش آموزش از طریق تلفن‌ همراه و پست الکترونیکی بر یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان در درس زبان انگلیسی تأثیر مثبت داشته است. همچنین، آزمون تعقیبی توکی نشان داد که میانگین تغییرات در نمره آزمون درس زبان انگلیسی و انگیزه پیشرفت دانشجویان در گروه آزمایشی استفاده پست‌الکترونیکی به‌طور معنادار از دو گروه دیگر بیشتر است.
واژه‌های کلیدی: پست الکترونیکی، تلفن همراه، یادگیری، انگیزه پیشرفت، زبان انگلیسی
متن کامل [PDF 296 kb]   (2255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarani H, Ayati M, Naderi F. The effects of teaching english language course via phone and email on learning and achievement's motivation . IRPHE. 2014; 20 (3) :141-159
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2447-fa.html

سارانی هادی، آیتی محسن، نادری فاطمه. تأثیر آموزش درس زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه و پست الکترونیکی بر یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (3) :141-159

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2447-fa.html



سال 20، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729