[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 123-144 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای منتخب اصفهان
عباس رجایی آذرخوارانی 1، دکتر سعید رجائی پور2، دکتر رضا هویدا2
1- کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان ، abbas.rajaei85@gmail.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3278 مشاهده)
دانشگاهها و مراکز آموزش‌عالی به‌عنوان مهم‌ترین سازمانهای دانایی‌محور از طریق دستیابی به دو قابلیت مهم جذب دانش و تسهیم دانش می‌توانند بهبود کیفیت علمی خود را تضمین کنند. هدف از این پژوهش بررسی روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی در دانشگاههای منتخب اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی تمام وقت دانشگاههای منتخب اصفهان به تعداد 1472 نفر بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، 177 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه تسهیم دانش، پرسشنامه قابلیت جذب دانش و پرسشنامه بهبود کیفیت علمی بر اساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP) بود. روایی پرسشنامه‌ها به‌صورت محتوایی، صوری و سازه تأیید و ضرایب پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 88/0 و 95/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از آماره‌های میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، بین دو مؤلفه تسهیم دانش و دو مؤلفه قابلیت جذب دانش با تک تک مؤلفه‌های بهبود کیفیت علمی روابط مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج به‌دست آمده از مدل معادله ساختاری نشان داد که تسهیم دانش بر قابلیت جذب دانش تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، قابلیت جذب دانش بر بهبود کیفیت علمی تأثیر مثبت و معنادار دارد، ولی تسهیم دانش تأثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت علمی ندارد.
واژه‌های کلیدی: تسهیم دانش، قابلیت جذب دانش، بهبود کیفیت علمی، هیئت علمی، دانشگاه.
متن کامل [PDF 319 kb]   (1943 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajaei Azarkhavarani A, Rajaeepour S, Hoveida R. Multivariate determination of the relationship between knowledge sharing and knowledge absorptive capacity with academic quality improvement from the viewpoints of faculty members at selected Isfahan universities . IRPHE. 2015; 20 (4) :123-144
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2502-fa.html

رجایی آذرخوارانی عباس، رجائی پور سعید، هویدا رضا. تعیین روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای منتخب اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (4) :123-144

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2502-fa.html



سال 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781