[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 145-172 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی جامعه پذیری به وسیله برنامه های درسی پنهان در آموزش عالی با تأکید بر دیدگاه اپل و کینگ در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ایالتی آریزونا
انسی کرامتی
دکترای برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه فردوسی مشهد ، keramaty_ensi@yahoo.ca
چکیده:   (2185 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی فرایند جامعه‌پذیری دانشجویان دکتری به‌وسیله برنامه درسی پنهان در آموزش‌عالی کشورهای ایران و آمریکا و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. با روش نمونه‌گیری گلوله برفی تجارب زیسته 36 نفر از دانشجویان دکتری در دانشکده‌های علوم‌تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ایالتی آریزونا بررسی شد. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه ساختارنایافته استفاده شد. با توجه به اینکه تمایز بین اشکال سخت و نرم در خصوص برنامه درسی پنهان، که اپل و کینگ (1977) آن را مطرح کردند، هیوریستیک مفیدی را برای تجزیه و تحلیل برنامه درسی پنهان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی فراهم می‌کرد، برای تحلیل داده‌های به‌دست آمده از این چهارچوب استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که برنامه‌های درسی پنهان در دانشگاههای مورد مطالعه دانشجویان دکتری را به روش تقریباً مشابهی جامعه‌پذیر ساخته است.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، آموزش تطبیقی، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 289 kb]   (1354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keramati E. A comparative study of socialization by hidden curricula in higher education with a focus on Apple and King’s viewpoint: a case study of Ferdowsi University of Mashhad and Arizona State University. IRPHE. 2015; 20 (4) :145-172
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2503-fa.html

کرامتی انسی. مطالعه تطبیقی جامعه پذیری به وسیله برنامه های درسی پنهان در آموزش عالی با تأکید بر دیدگاه اپل و کینگ در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ایالتی آریزونا. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393; 20 (4) :145-172

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2503-fa.html



سال 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731