[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 109-125 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان
دکتر علی پورصفر1، دکتر سید علی سیادت2، دکتر رضا هویدا2، دکتر سعید رجایی پور2، دکتر حمیدرضا عریضی3، حمید عبدی 4، صالحه پیریایی
1- استاديار
2- دانشيار
3- استاد
4- ، habdi63@gmail.com
چکیده:   (1964 مشاهده)

هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی(پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان بود. در این پژوهش 407 نفر از دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی به روش نمونه­گیری خوشه­ای از میان چهار دانشکده(علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و معماری و هنر) گزینش شدند. نتایج همسانی درونی کل مقیاس و عاملهای پنج­گانه (تدریس مناسب، اهداف روشن، ارزیابی مناسب، تکالیف مناسب و مهارتهای عمومی) در حد قابل قبول بودند. همبستگی بین هر یک از گویه­های مقیاس با نمره کل از 53/0 تا 74/0 متغیر و همگی معنادار بود.  تحلیل عامل تأییدی گویه­ها نشان داد که تمام گویه­ها بار عاملی معنادار بر عوامل خود دارند و ساختار پنج عاملی پرسشنامه تأیید شد. ضریب روایی ملاکی همزمان از طریق همبستگی بین هر یک از عاملهای مقیاس تجربه دوره آموزشی با متغیر ملاک؛ یعنی مقیاس ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی مارش که به لحاظ نظری به آن مربوط بود، معنادار بود. در مجموع، یافته­های به­دست آمده از پژوهش نشان داد که مقیاس پنج عاملی تجربه دوره آموزشی دانشجو را می­توان به­عنوان ابزار ارزشیابی معتبری در دانشگاههای ایران نیز استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی تدریس، کیفیت تدریس، تجربه دوره آموزشی، پایایی و روایی سازه، ادراک دانشجویان.
متن کامل [PDF 365 kb]   (1094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursafar A, Seiadat S A, Hoveida R, Rejaie Pour S, Oreizi H R, Abdi H et al . Psychometric properties (validity and reliability) of faculty members teaching criterion quality in Guilan University: the students' perspective. IRPHE. 2015; 21 (1) :109-125
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2572-fa.html

پورصفر علی، سیادت سید علی، هویدا رضا، رجایی پور سعید، عریضی حمیدرضا، عبدی حمید و همکاران.. ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (1) :109-125

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2572-fa.html



سال 21، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730