[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 1-24 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مهارتهای حرفه ای و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ‌کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات
مائده راهداری 1، دکتر احمدرضا نصر2، محمدرضا نیلی3، بهروز ترک لادانی4
1- کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان ، rahdari.ui90@rocketmail.com
2- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
4- دانشیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2718 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی مهارتهای حرفه­ای و وضعیت اشتغال دانش­آموختگان کارشناسی ‌مهندسی فناوری اطلاعات اجرا شد. این پژوهش‌‌کاربردی بود و به روش ترکیبی اکتشافی انجام‌ شد. ‌‌‌داده‌ها ‌با‌‌ استفاده ‌‌از مصاحبه ‌و پرسشنامه ‌محقق ساخته گردآوری ‌شد.‌‌‌‌ جامعه ‌آماری‌ شامل اعضای
هیئت­‌علمی‌گروه‌ مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و دانش‌آموختگان کارشناسی ‌مهندسی رشته فناوری اطلاعات دانشگاه ‌اصفهان ‌بود. روایی سؤالات مصاحبه‌ و پایایی متن مصاحبه‌ها را چهار نفر از متخصصان بازنگری و تأیید کردند.‌‌ روایی پرسشنامه را هفت نفر از متخصصان تأیید کردند و ضریب پایایی آن طبق روش آلفای کرونباخ 82/0محاسبه شد. یافته‌های به­دست آمده از مصاحبه‌ها به شیوه مقوله­بندی و یافته‌های به­دست آمده از پرسشنامه‌ها از طریق آزمونهای t تک متغیره، تحلیل واریانس و رگرسیون‌ چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی مهارتهای حرفه­ای مورد انتظار برای دانش­آموختگان رشته فناوری اطلاعات، مهارت تلفیق بین دانش فنی و کاربردی در عمل و برقراری ارتباط میان دو حیطه قدرت تحلیل و تحقیق بالا و مهارت در کارگروهی و تعاملات گروهی است. همچنین دانش‌آموختگان مؤلفه­های مورد بررسی را در سطح پایین­تر از مطلوب ارزیابی کردند و لازم است اصلاحات و بازنگریهایی در این زمینه‌ها صورت گیرد. بین عوامل‌جمعیت شناختی‌ افراد با  دیدگاههای آنها در خصوص مؤلفه­های مهارتهای حرفه­ای و وضعیت اشتغال تفاوت وجود نداشت. اما در مؤلفه‌ تمایل به ادامه تحصیل، دیدگاههای افراد در عامل وضعیت شغلی تفاوت معنادار داشت. همچنین مهارتهای حرفه­ای و تمایل به ادامه تحصیل در پیش­بینی وضعیت اشتغال تأثیرگذار بودند.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای حرفه ای، وضعیت اشتغال دانش آموختگان، مهندسی فناوری اطلاعات، ارزیابی.
متن کامل [PDF 342 kb]   (1540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: ارزیابی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahdari M, Nasr A R, Nili M R, Tork Ladani B. Evaluating professional skills and employment status of baccalaureate's alumni in Information Technology Engineering . IRPHE. 2015; 21 (2) :1-24
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2627-fa.html

راهداری مائده، نصر احمدرضا، نیلی محمدرضا، ترک لادانی بهروز. ارزیابی مهارتهای حرفه ای و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ‌کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (2) :1-24

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2627-fa.html



سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755