[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 81-104 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی سیاست پژوهی در نظام آموزش عالی ایران
دکتر حمید جاودانی
استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، javdani99@gmail.com
چکیده:   (2725 مشاهده)

واگرایی میان دانش پژوهشی و تصمیم‌گیری یا سیاستگذاری و اجرای آنها در زمینه‌های مختلف کنش اجتماعی از جمله مسائل اصلی سیاست عمومی است که از یک سو، مباحث گسترده‌ای را برانگیخته و از سوی دیگر، این واگرایی علاوه بر ایجاد شکاف میان کنشگران اجتماعات گوناگون، موجب گسست عرصه عمل و دانش بشری شده است. اگر چه می‌توان شاهد این گسست و واگرایی در عرصه جامعه جهانی بود، اما فاصله‌ها در کشورهای در حال توسعه به مراتب ژرف‌تر است. از این رو، در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن بررسی وضعیت سیاست‌پژوهی در کشور ایران، برای ایجاد و توسعه نهادی که به تعبیری لایه گمشده نظام تصمیم‌گیری در کشور است، الگوهایی طراحی شود. روش پژوهش مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای در دو قلمرو ادبیات مربوط به سیاست عمومی و به­ویژه سیاست­پژوهی و تحلیل وضعیت تولید دانش پژوهشی در کشور ایران و نیز موردکاوی تجربه­هایی بود که در واقع، نوعی بهینه کاوی به­شمار می­رود. روایی، یافته­های نظری و سناریوهای پیشنهادی با استفاده از فن­گروههای کانونی به تأیید کارشناسان چیره دست دو حوزه شناختی سیاست عمومی و آموزش­عالی رسید. بر پایه تحلیل وضعیت موجود سیاست­پژوهی در کشور ایران، ادبیات نظری و زیست تجربه­های جهانی دو الگو برای ایجاد و راه‌اندازی مؤسسه ملی سیاست­پژوهی آموزش­عالی ارائه و نقاط ضعف و قوت آنها نیز برشمرده شد. در این الگوها بیشتر بر فرایندهای همکنشی این نهاد از یک سو، با نهادهای تولید و ترویج دانش در دو عرصه داخلی و بین‌المللی و از سوی دیگر، با کاربران اصلی دانش پژوهشی به­مثابه یکی از اصلی‌ترین کاربران تولیدات مرکز ملی سیاست­پژوهی پافشاری شده است.

واژه‌های کلیدی: سیاست عمومی، سیاست پژوهی، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 400 kb]   (1767 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javdani H. Designing a model of policy research for Iranian higher education system. IRPHE. 2015; 21 (2) :81-104
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2631-fa.html

جاودانی حمید. طراحی الگوی سیاست پژوهی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (2) :81-104

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2631-fa.html



سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708