[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 105-128 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد تحلیل فضایی در روند توسعه آموزش عالی
دکتر سیما بوذری
گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، s_bouzari@yahoo.com
چکیده:   (2493 مشاهده)

هدف از این پژوهش تحلیل فضایی روند توسعه برخی از شاخصهای (درونداد و برونداد) نظام آموزش­عالی طی سالهای 89-1384 (برنامه چهارم توسعه) بود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بود که با استفاده از ضریب آنتروپی و چارکها، روند تحولات شاخصهای آموزش­عالی در 31 استان کشور واکاوی و با
بهره­گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی مدل فضایی تحلیل و به تصویر کشیده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در بازۀ زمانی 89-1384 آموزش­عالی کشور با رشد کمّی بسیار خوبی مواجه بوده است، اما تحلیل پراکنش فضایی شاخصها در استانهای کشور روشن کرد که به­دلیل اهداف کمّی تعیین شده غیر واقع­بینانه و نادیده گرفتن اصول برنامه­ریزی منطقه­ای ‌در بیش از 60 درصد از استانهای کشور، شاخصهای مورد بررسی از توزیع متوازن برخوردار نبوده و بسیاری از شاخصهای تعیین شده در برنامه فقط در استانهای برخوردارکشور تحقق یافته یا به اهداف کمّی برنامه تعیین شده نزدیک شده­اند. بدین ترتیب، علی­رغم تأکید سیاستگذاران مبنی بر عدم برنامه­ریزیهای تمرکزگرا و بخشی، توزیع نامناسب امکانات آموزش­عالی در بین مناطق جغرافیایی کشور سبب شده است تا دستیابی به سیاستهای عدالت محور آموزشی با چالشهای جدی مواجه باشد. از این رو، پیشنهاد می­شود برنامه­ریزان آموزش­عالی بیش از پیش به
برنامه­ریزیهای آمایشی و تحلیلهای فضایی به­منظور شناسایی نابرابریها و میزان عدم تعادلها در بین مناطق کشور توجه کنند.

واژه‌های کلیدی: تحلیل فضایی، توسعه پایدار، شاخصهای آموزش عالی، آمایش سرزمین، ضریب آنتروپی، سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS).
متن کامل [PDF 542 kb]   (1180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bouzari S. Spatial analysis approach in the trend of higher education development. IRPHE. 2015; 21 (2) :105-128
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2632-fa.html

بوذری سیما. رویکرد تحلیل فضایی در روند توسعه آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (2) :105-128

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2632-fa.html



سال 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781