[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 31-55 برگشت به فهرست نسخه ها
آینده پژوهی تغییرات رویکردی آموزش عالی در توسعه سرمایه انسانی کشور؛ سناریویی محتمل برای افق 1410
دکتر علی اکبر امین بیدختی1، دکتر عباسعلی رستگار2، احمد نامنی 3
1- دانشیار دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
2- دانشیار دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سمنان
3- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان ، namenia@iust.ac.ir
چکیده:   (3015 مشاهده)

هدف از این پژوهش شناسایی شایستگیهای کلیدی مورد نیاز برای توسعه سرمایه ­انسانی کشور در افق 1410 و تحولات ضروری در رویکردهای آموزشی برای پاسخگویی به آن بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی در حوزه آینده پژوهی با بهره­گیری از روشهای سناریوپردازی، تحلیل محتوا و تحلیل روند‌ با رویکرد «ریکمن» بود. در این مطالعه ‌اعضای هیئت­علمی گروههای مدیریت (کلیه گرایشها) در دانشگاههای دولتی تهران و مراکز استانها به­عنوان صاحبنظر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. زیرسناریوهای محتمل بر اساس تحلیل پاسخهای دریافتی از مشارکت­کنندگان و سناریو نهایی با استناد به ­نظر خبرگان (از طریق مصاحبه) اعتبارسنجی و تدوین شدند. طبق یک سناریو غالب سرمایه­ انسانی کشور در افق 1410 باید علاوه بر شایستگیهای مورد تأکید امروز، از توانمندیهای کلیدی دیگر برخوردار باشند. مهم­ترین این موارد بدین­شرح شناسایی شدند: تفکر برتر (تفکر غالب به­جای تفکر خنثی یا مغلوب)، توان بالا در تشخیص صحیح مسائل (قوه مسئله بینی) و توان بالا در برقراری ارتباطات و کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی. همچنین مشخص شد که توسعه این توانمندیها در عموم تحصیل­کردگان در کنار توسعه آنها در نخبگان اهمیت ویژه­ای دارد. صرف­نظر از ضرورت اصلاحات و تحولات ساختاری و محتوایی در دانشگاهها، می­توان با اتخاذ برخی از رویکردهای آموزشی در خصوص تأمین هر چه بیشتر شایستگیهای مورد نیاز نسلهای آتی گامهایی برداشت. سوق دادن شیوه­های­آموزش ­دانشگاهی به سمت مسئله محوری و سوق دادن تکالیف، پروژه­ها‌ و امتحانات برخی از دروس از حالت انفرادی به گروهی از توصیه­های مشخص این پژوهش به­شمار می­رود.

واژه‌های کلیدی: آینده پژوهی، آموزش عالی، سرمایه انسانی.
متن کامل [PDF 254 kb]   (2663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aminbeidokhti A A, Rastgar A, Nameni A. A future study on higher education approaches in training human capital: A plausible scenario for 2030. IRPHE. 2015; 21 (3) :31-55
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2684-fa.html

امین بیدختی علی اکبر، رستگار عباسعلی، نامنی احمد. آینده پژوهی تغییرات رویکردی آموزش عالی در توسعه سرمایه انسانی کشور؛ سناریویی محتمل برای افق 1410. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (3) :31-55

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2684-fa.html



سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755