[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 71-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کیفیت آموزش و خدمات آن بر «تحلیل رفتگی آموزشی» دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دکتر فخرالسادات نصیری 1، دکتر سیروس قنبری2، دکتر محمدرضا اردلان2، ایمان کریمی3
1- دانشیار دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، fsnasiri2002@yahoo.com
2- دانشیار دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
3- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
چکیده:   (2472 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت آموزش و کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان مبتنی بر مدل سرکوال انجام شد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهرستان همدان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، 384 دانشجو به­صورت تصادفی از چهار دانشگاه مستقر در شهر همدان (بوعلی سینا، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان، صنعتی همدان و آزاد اسلامی) انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه کیفیت آموزش، کیفیت خدمات آموزشی و تحلیل رفتگی آموزشی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از
نرم­افزارهای LISREL و SPSS  انجام شد. نتایج تحلیل روابط ساختاری نشان داد که کیفیت آموزش بر هر سه مؤلفه تحلیل رفتگی آموزشی تأثیر منفی و معنادار دارد، اما اثر کیفیت خدمات آموزشی فقط بر مؤلفه خستگی هیجانی منفی و معنادار است و به­طور غیرمستقیم بر دو مؤلفۀ دیگر تحلیل رفتگی اثر معنادار ندارد. با توجه به نتایج پژوهش، نظرهای دانشجویان می­تواند راهگشایی برای برنامه­ریزیهای مؤثر و مفید به­منظور افزایش کیفیت و کمیّت آموزش و پژوهش و کاهش تحلیل رفتگی آموزشی و کارآمد کردن دانشجویان باشد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش، کیفیت خدمات آموزشی، تحلیل رفتگی آموزشی، مدل سرکوال.
متن کامل [PDF 319 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri F, Ghanbari S, Ardalan M R, Karimi I. The effect of education quality and quality of educational services on academic burnout of graduate students . IRPHE. 2015; 21 (3) :71-95
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2686-fa.html

نصیری فخرالسادات، قنبری سیروس، اردلان محمدرضا، کریمی ایمان. تأثیر کیفیت آموزش و خدمات آن بر «تحلیل رفتگی آموزشی» دانشجویان تحصیلات تکمیلی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (3) :71-95

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2686-fa.html



سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730