[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 121-149 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر شکل گیری هویت دانشگاهی دانشجویان با تأکید بر نقش اینترنت
دکتر رضا همتی 1، شهناز اصلانی2
1- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان ، Rhemati@gmail.com
2- کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2643 مشاهده)

در حال حاضر، تحولات جدید در نظام آموزش­عالی کارکرد و معنای ارزشها و نیز اجتماعات رشته­ای دانشگاهی را تغییر داده است. در نتیجه چنین تغییراتی از یک طرف منابع سنتی و درونی هویت­یابی توان خود را برای شناساندن دانشجویان به خودشان از دست داده و از طرف دیگر، منابع بیرونی جدیدی سر بر آورده­اند که به سبب ماهیت کثرت گرایانه و انعطاف­پذیر خود منابع سنتی را به چالش کشیده­اند. هدف اصلی پژوهش حاضر گونه­شناسی هویت دانشگاهی بر مبنای نقش منابع هویت­یابی درونی و بیرونی (اینترنت) بود. پژوهش حاضر به­صورت پیمایشی بر روی نمونه­ای از 346 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان صورت گرفت که به کمک سنخ­شناسی بیگلان و به­صورت طبقه­ای نامتناسب از میان رشته­های مختلف انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از توسعه ناموزون گونه­های هویت دانشگاهی بود، به­صورتی که هویت مشروعیت­بخش نسبت به هویت مقاومت و برنامه­دار توسعه بیشتری در میان دانشجویان داشت و نسبت به دو گونه دیگر بیشتر از منابع درونی متأثر بود. هویت مقاومت بیشتر تحت تأثیر منابع بیرونی بود. وضعیت هویت برنامه­دار حد میانه هویت مشروعیت­بخش و مقاومت بود، به­صورتی که در یک ارتباط مثبت با هر دو نوع منابع هویتی قرار داشت. بنابراین، با توجه به ویژگیهای عملگرایانه و نقادانه هویتهای برنامه­دار و وضعیت متعادل­تر آنها نسبت به منابع درونی و بیرونی، توانمندسازی دانشجویان و ایجاد  زمینه­های مناسب برای توسعه هویت برنامه­دار ضرورت دارد.

واژه‌های کلیدی: هویت دانشگاهی، منابع درونی و بیرونی، اینترنت، هویت مشروعیت‌بخش، هویت مقاومت، هویت برنامه-دار.
متن کامل [PDF 294 kb]   (1433 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati R, Aslani S. The role of internal and external resources of university in shaping students academic identity. IRPHE. 2015; 21 (3) :121-149
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2688-fa.html

همتی رضا، اصلانی شهناز. عوامل مؤثر شکل گیری هویت دانشگاهی دانشجویان با تأکید بر نقش اینترنت. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (3) :121-149

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2688-fa.html



سال 21، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772