[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 121-147 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مرتبط با دانش آفرینی در دانشگاهها: پژوهشی کیفی
دکتر سید محمد میرکمالی 1، دکتر محمد رضا حمیدی زاده2، فاطمه نارنجی ثانی3
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، mkamali@ut.ac.ir
2- دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
3- دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده:   (3244 مشاهده)

رسالت عظیم دانشگاه در این امر نهفته است که با تولید دانش نیازهای علمی، اجتماعی، سیاسی، مادی و مانند اینها را در جامعه تأمین و با مدیریت درست، شرایط و زمینه­های دانش­آفرینی را فراهم سازد. در این مطالعه تلاش شد تا با بهره­گیری از روش­شناسی کیفی، عوامل مرتبط با دانش­آفرینی در دانشگاهها شناسایی شوند. با توجه به اهداف پژوهش از روش تحقیق کیفی اکتشافی استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته با 14 نفر از متخصصان در زمینه دانش­آفرینی، اطلاعات گردآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. عوامل مرتبط با دانش­آفرینی دانشگاهی در سه بعد عوامل سازمانی، فردی و پشتیبانی دسته­بندی شد که در مجموع 19 مؤلفه داشت. این عوامل در قالب فرهنگ دانش­آفرینی، ساختار توانمندساز، شبکه دانش، توسعه منابع انسانی، فرصت مطالعاتی، دوره­های تحصیلات تکمیلی، مدیریت مشارکتی، ارتباطات میان­رشته­ای، سرمایه اجتماعی، خلاقیت، اخلاق حرفه­ای، توانایی مدیریت زمان، انگیزش، یادگیری فردی، مسئولیتهای تدریس، مهارتهای پایه برای دانش­آفرینی، عوامل سخت­افزاری و نرم­افزاری،کتابخانه و آزمایشگاه شناسایی شدند.

واژه‌های کلیدی: دانش ­آفرینی، آموزش ­عالی، مدیریت دانش، پژوهش کیفی.
متن کامل [PDF 311 kb]   (1354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkamali S M, Hamidizadeh M, Narenji Thani F. Input factors related to knowledge creation at universities: a qualitative study. IRPHE. 2016; 21 (4) :121-147
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2762-fa.html

میرکمالی سید محمد، حمیدی زاده محمد رضا، نارنجی ثانی فاطمه. عوامل مرتبط با دانش آفرینی در دانشگاهها: پژوهشی کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1394; 21 (4) :121-147

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2762-fa.html



سال 21، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781