[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 14، شماره 3 - ( پاییز 1387 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 145-175 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر فرایند ارزیابی درونی بر برنامه ریزی برای بهبود کیفیت گروههای آموزشی دانشگاهی؛ تحلیلی مقایسه ای از نظر اجرا یا عدم اجرای ارزیابی درونی
دكتر مقصود فراستخواه
استاديار ، m_farasatkhah@yahoo.com
چکیده:   (19384 مشاهده)

از کلیه گروههای آموزشی دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر حسب اینکه ارزیابی درونی در آنها انجام شده یا نشده است، دو گروه آزمایش و گواه به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده و با بررسی تأثیرات «ارزیابی درونی» بر «برنامه­ریزی برای بهبود» در بازۀ زمانی 1380 تا 1385 نتیجه گرفته شده است که ارزیابیهای  درونی اجرا شده در گروههای آموزشی دانشگاههای ایران بر «استفاده از الگوی تعاملی در برنامه‌ریزی برای بهبود در سطح گروه» تأثیر گذاشته است. در عین حال، کمّ و کیف برنامه‌ریزی برای بهبود در سطح گروههای آموزشی دانشگاهها بیش از اینکه از طریق اجرا یا عدم اجرای طرح ارزیابی درونی قابل پیش بینی باشد، با وضعیت‌ زمینه‌ای آن گروهها شامل 1. فرهنگ سازمانی و جّو گروه؛ 2. خودآگاهی راهبردی اعضای گروه؛ 3. فضای هم‌اندیشی، همکاری و اعتماد متقابل؛ 4. فرهنگ ارزشیابی وکیفیت؛ 5. تعاملات اجتماعی گروه رابطه دارد. نتایج این نخستین تحقیق از نوع تأثیرپژوهی در ارزیابی، با یافته­های سایر تحقیقات در جهان مقایسه شده است. نیمۀ دوم  دوره (1380 تا1385) درمجموع، وضعیت نسبتأ بهتر و معناداری را در برخی از مؤلفه های مورد بررسی در تحقیق نشان می­دهد. نتایج تحقیق همچنین، حاکی از آن است که امر ارزیابی درونی در رشته­های علوم انسانی، به مراتب پیچیده­تر و دشوارتر از رشته­های علوم طبیعی  وفنی و مهندسی بوده است.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، گروههای آموزشی دانشگاهها، برنامه ریزی، بهبود فرهنگ سازمانی، تعاملات اجتماعی
متن کامل [PDF 260 kb]   (7512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۷/۱۱/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farasatkhah M. A Study on the Outcomes of Internal Evaluation on the Planning for Quality Improvement in Iranian Universities . IRPHE. 2008; 14 (3) :145-175
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-299-fa.html

فراستخواه مقصود. بررسی تأثیر فرایند ارزیابی درونی بر برنامه ریزی برای بهبود کیفیت گروههای آموزشی دانشگاهی؛ تحلیلی مقایسه ای از نظر اجرا یا عدم اجرای ارزیابی درونی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387; 14 (3) :145-175

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-299-fa.html



سال 14، شماره 3 - ( پاییز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729