:: سال 23، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 27-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش برنامه آمادگی گذار مدرسه به دانشگاه بر انطباق‌پذیری مسیرشغلی و بهزیستی ‌تحصیلی دانشجویان تازه وارد
مرضیه جلالی1، احمد صادقی 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مسیر شغلی، دانشگاه اصفهان
2- استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان ، a.sadeghi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1751 مشاهده)
دانشجویان تازه ­وارد در بدو ورود به دانشگاه همزمان که فرصتهای جدید‏ی پیش‏رویشان قرار می‏ گیرد، با مشکلات و عوامل تنش ‏زای بسیاری برخورد می ‏کنند که در بسیاری از موارد دانشجویان قادر به مدیریت وضعیت جدید خود نیستند و این امر مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد می‏ کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه گذار مدرسه به دانشگاه بر میزان انطباق‏ پذیری و بهزیستی‏ تحصیلی دانشجویان تازه­ وارد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری 1434 نفر از دانشجویان تازه ­وارد در مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان بودند. روش نمونه­ گیری به­ صورت داوطلبانه با جایگزینی تصادفی بود و از بین دانشجویان متقاضی شرکت در برنامه آمادگی گذار مدرسه به دانشگاه تعداد 32 نفر به ­صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه به­ صورت تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی هشت جلسه به­ صورت گروهی تحت آموزشهای برنامه گذار مدرسه به دانشگاه قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ‏ای دریافت نکرد. برای جمع ‏آوری داده‏ ها از پرسشنامه انطباق‏ پذیری مسیر شغلی (CAA) و بهزیستی‏ تحصیلی استفاده شد. پس از مداخله میانگین نمرات بهزیستی ‏تحصیلی (001/0>p) و انطباق ‏پذیری مسیر شغلی (001/0>p) گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به ­طور معنادار افزایش یافته بود. نتایج نشان داد آموزش برنامه گذار مدرسه به دانشگاه در افزایش میزان انطباق­ پذیری مسیر شغلی و بهزیستی‏ تحصیلی دانشجویان مؤثر است. 
واژه‌های کلیدی: برنامه گذار مدرسه به دانشگاه، انطباق‌ پذیری، بهزیستی‌ تحصیلی، دانشجویان تازه وارد، اصفهان، ایران.
متن کامل [PDF 269 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷


XML   English Abstract   Print



سال 23، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها