:: سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 1 صفحات 49-71 برگشت به فهرست نسخه ها
رهبری و مدیریت در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی
فاطمه حمیدی فر 1، کمارالزمان یوسف2، منصوره ابراهیمی3
1- استادیار گروه مدیریت آموزش، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، f.hamidifar@iauctb.ac.ir
2- استاد دانشکده تمدن اسلامی، دانشگاه یو تی ام، جوهور بارو، مالزی
3- استادیار دانشکده تمدن اسلامی، دانشگاه یو تی ام، جوهور بارو، مالزی
چکیده:   (492 مشاهده)
امروزه، توجه روزافزون به موضوع بین ­المللی ­سازی مؤسسات آموزش ­عالی ذهن رهبران و حاکمان کشورها را مشغول کرده است. در این خصوص، بین ­المللی­ سازی آموزش ­عالی و مدیریت مؤثر آن فرایندی برای پاسخگویی به چالشهای بر آمده از جهانی شدن است. هدف این پژوهش معرفی مختصر مفهومبین­ المللی­ سازی و جهانی شدن آموزش ­عالی و وجوه تمایز آنها و همچنین بررسی رهبری و مدیریت مؤثر برای بینالمللی­ سازی در عرصه آموزش ­عالی و وجوه متمایز آن بود. علاوه بر این، وضعیت رهبری و مدیریت بین­ المللی­ سازی آموزش­ عالی ایران نیز شناسایی شد. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از روش کیفی از طریق بررسی پایگاههای علمی اینترنتی، منابع اطلاعاتی، گزارشها و مصاحبه ­های نیمه ساختاری با دست ­اندرکاران اجرایی بین­ المللی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تعاریف بین المللی ­سازی و جهانی شدن در آموز ش­عالی وجه متمایز روشنی وجود دارد و برای رسیدن به سطح مطلوب بین المللی­ سازی آموزش ­عالی چهار حیطه اصلی باید مدیریت و رهبری شوند که شامل مطالعه تحلیلی محیط، توسعه برنامه راهبردی منسجم و هدفدار،  پیاده سازی و سازماندهی زیرساختها و رصد و ارزیابی پیوسته و مؤثر. در کشور ایران به نظر می ­رسد با تکیه بر رهبری و مدیریت مؤثر، برنامه ­ریزی استراتژیک و اجرای فعالیتهای مستمر و مرتبط با برنامه، آینده بین­ المللی شدن آموزش ­عالی به­ طور بالقوه امیدوار کننده است. 
واژه‌های کلیدی: بین‌المللی‌سازی، جهانی شدن، آموزش عالی، رهبری و مدیریت.
متن کامل [PDF 300 kb]   (276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷



XML   English Abstract   Print


سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها