:: سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 1 صفحات 73-93 برگشت به فهرست نسخه ها
توصیف و تحلیل جریانهای دانشی در شبکه سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد
زهرا غفاریان سخن ور 1، رضوان حسینقلی زاده2، محسن نوغانی دخت بهمنی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ، Miss.z.ghafarian@gmail.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (390 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش توصیف و تحلیل جریانهای دانشی در شبکه دانش سازمانی دانشگاه بود. برای توصیف ساختار و موقعیت کنشگران در شبکه دانش سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد از روش تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شد. حجم نمونه در این مرحله 147 نفر از کارکنان سه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و طرح و برنامه بودند. در این مرحله موقعیت کنشگران بر اساس شاخصهای مرکزیت در شبکه به­ دست آمد و کنشگران محوری در شبکه شناسایی شدند. در ادامه به­ منظور بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده جریان دانش در این شبکه مصاحبه نیمه ساخت یافته با 14 نفر از کنشگران محوری در شبکه برگزار شد. بر اساس یافته ­های پژوهش گراف آرایش رابطه ­ای کنشگران ترسیم شد و موقعیت کنشگران بر اساس شاخصهای مرکزیت در شبکه دانش سازمانی دانشگاه به­ دست آمد. یافته­ ها نشان داد که مهم­ ترین عوامل تسهیل کننده جریان دانش در شبکه دانش سازمانی عبارت­ اند از: ویژگیهای فردی، توانمند سازی، تعهد مدیریت، فرصت سازی، چرخش شغلی، روابط غیررسمی، کار تیمی، تشویق و ماهیت شغل. همچنین مهم­ ترین عوامل بازدارنده جریان دانش در شبکه دانش سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد عبارت­ اند از: فهم مدیریت دانش، فرهنگ و جوّ سازمانی، ارزیابی عملکرد، مالکیت دانش، دانش به مثابه یک مزیت رقابتی، امنیت شغلی، ضعف ساختاری، رفتار سیاسی، انگیزه و مسائل معیشتی.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، شبکه دانش سازمانی، جریان دانش، تحلیل شبکه اجتماعی، دانشگاه فردوسی، ایران.
متن کامل [PDF 390 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷



XML   English Abstract   Print


سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها