ارائه الگوی شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی
|
علیرضا عالی پور* 1، ترانه عنایتی2، کیومرث نیازآذری3 |
1- استادیار دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) ، alipoor.alireza@yahoo.com 2- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری 3- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری |
|
چکیده: (1754 مشاهده) |
در کشورهای توسعهیافته شرکتهای زایشی پژوهشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاهها مدنظر قرار گرفته و به عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی و نیز عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان است. اما این شرکتها در دانشگاههای ایران نتوانستند به صورت مطلوب مأموریت اصلی خود را انجام دهند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل تأتیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها بود. روش پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری شامل متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مازندران بود. نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمّی تصادفی طبقه ای بود. در بخش کیفی 12 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمّی با حجم جامعه 420 نفر، 201 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمّی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عوامل تأثیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی 26 مؤلفه است. در بخش کمّی یافته ها نشان داد که بازاریابی بالاترین بعد با بار عاملی 18/7 درصد و بعد ارتباطات با کمترین بار عاملی 2/5 درصد از کل واریانس را تبیین می کند و سایر ابعاد نیز هرکدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش با شاخصهای برازش و ضرایب استاندارد تأیید شد و در میان 10 بعد ایجاد کننده شرکتهای زایشی پژوهشی بعد بازاریابی با ضریب استاندارد 48/0 و بعد چرخه عمر با ضریب استاندارد 47/0 و بعد ارزیابی عملکرد با ضریب استاندارد 47/0 به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی برای تجاری سازی تحقیقات دارند. |
|
واژههای کلیدی: شرکتهای زایشی پژوهشی، تجاری سازی تحقیقات، دانشگاهها، مازندران، ایران. |
|
متن کامل [PDF 359 kb]
(1065 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
اقتصاد آموزش عالی دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۷/۱۷
|
|
|
|