:: سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 1 صفحات 137-161 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات آموزش عالی ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت
سید محمد سید علوی 1، بهناز مهاجران2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی و عضو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، mohamad.seyedalavi@srbiau.ac.ir
2- عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
چکیده:   (477 مشاهده)
جهانی‌شدن بسیاری از مسائل و مباحث جهان و مناسبات بین دولتها و ملتها را تغییر داده و تشکیل سازمان جهانی تجارت از نتایج آن در زمینه تجارت کالا و خدمات است. این سازمان که تنظیم روابط تجاری کشورهای عضو را بر عهده دارد، موافقتنامه عمومی تجارت خدمات موسوم به گتس را تهیه کرده است که راهنما و چارچوبی برای تجارت خدمات بین اعضای این سازمان است. کشور ایران از سال 1384 به­ عنوان عضو ناظر این سازمان پذیرفته شده است و در آستانه پیوستن به این سازمان قرار دارد. خدمات آموزش عالی به­ عنوان یکی از مباحث دوازده‌گانه تجارت از پیچیده‌ترین و چالش‌ برانگیزترین حوزه‌های تجارت خدمات به حساب می‌آید. هدف این پژوهش بررسی الزامات آموزش عالی ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت بود. مسائل، مباحث و چالشهایی که ساختار آموزش ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت با آن رو به­ روست و اصول تجاری حاکم بر تجارت خدمات آموزش عالی موضوع این پژوهش بود. در این پژوهش به روش کتابخانه‌ای شرایط و الزامات آموزش عالی ایران در چارچوب اصول کلی موافقتنامه گتس به ­صورت تطبیقی بررسی شد. روند شکل‌گیری سازمان جهانی تجارت و جهانی‌شدن آموزش عالی مرور و درباره حوزه قوانین و مقررات آموزش عالی کشور و مطالعه تطبیقی شرایط آن با اصول کلی موافقتنامه عمومی تجارت خدمات، الزامات حقوقی و مدیریتی پیوستن آن به سازمان جهانی تجارت تحقیق شد. همچنین منافع ملی و مباحث اقتصادی و قوانین محلی که آموزش عالی ایران در قالب قوانین گتس باید به آنها توجه کند، بررسی شد.
واژه‌های کلیدی: سازمان جهانی تجارت، موافقتنامه عمومی تجارت خدمات، گتس، الزامات آموزش عالی. ایران.
متن کامل [PDF 305 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۷



XML   English Abstract   Print


سال 1396، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها