[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1396، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 2 صفحات 1-23 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران
دکتر محمد رضا آهنچیان 1، الهام سلیمانی2
1- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد ، Ahanchi@um.ac.ir
2- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
چکیده:   (1371 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه­ای بودن در نظام آموزش عالی ایران بود. در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام شد، مشارکت کنندگان اعضای هیئت علمی گروههای مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که ­به­صورت هدفمند انتخاب شدند. تعیین حجم نمونه بر مبنای اشباع نظری و مصاحبه با 17 مشارکت­کننده صورت پذیرفت. جمع­آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با مراعات اصول اجرای مصاحبه و با تأکید بر اصول اخلاقی انجام شد. برای تحلیل مضمونها و مفاهیم از تحلیل خُرد ترکیبی استفاده شد که ترکیبی از کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافته­ها به­شکل نوآورانه­ای ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه­ای بودن را نشان داد. از این منظر، عضو هیئت علمی دارای 6 تعهد آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اخلاق حرفه­ای، شخصیتی و سازمانی و 14 وظیفه است. در تعهد آموزشی وظیفه­های شایستگیهای ویژه، قابلیتهای فناورانه، قاعده­مند ساختن آموزش و در تعهد پژوهشی وظیفه­ ارتقای اعتماد به نفس حرفه­ای در تولید علم ناب و در تعهد ارتباطی وظیفه­های در معرض بودن و توسعه چند وجهی ارتباطات و در تعهد اخلاقی وظیفه تابعیت از ارزشهای دانشگاهی به­منزله توصیف­کننده­های سلامت رفتار و در تعهد شخصیتی وظیفه فراگیری نیازهای غالب و در تعهد سازمانی وظیفه فهم سازمانی، مهم­ترین نشانه­های حرفه­ای بودن عضو هیئت علمی تشخیص داده شدند.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، نشانگان حرفه ای بودن، عضو هیئت علمی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
متن کامل [PDF 337 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahanchian M R, Soleimani E. The perception of faculty members on being professional in Iran's higher education system. IRPHE. 2017; 1396 (2) :1-23
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3304-fa.html

آهنچیان محمد رضا، سلیمانی الهام. ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396; 1396 (2) :1-23

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3304-fa.html



سال 1396، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3660