:: سال 23، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 71-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کیفیت تحقیقات دانشگاهی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب منا
دکتر حسن حیدری 1، هادی رضایی2
1- استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه ، h.heidari@urmia.ac.ir
2- دانشجوی دکتری رشته علوم اقتصادی دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1426 مشاهده)
در پژوهش حاضر تأثیر کیفیت تحقیقات دانشگاهی بر رشد اقتصادی سرانه با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم­یافته برای کشورهای منتخب منا طی سالهای 2004 تا 2012 بررسی شد. بدین منظور، از تعداد مقالات ارجاع داده­ شده به­عنوان شاخص سنجش کیفیت تحقیقات دانشگاهی به همراه متغیرهای رشد بهره­وری کل عوامل تولید و نسبت صادرات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی استفاده شد. نتایج برآورد نشان­دهنده تأثیر مثبت و معنادار کیفیت تحقیقات دانشگاهی بر تولید ناخالص داخلی سرانه و بیانگر نقش آموزش دانشگاهی در رشد اقتصادی سرانه کشورهای منتخب بود. به­علاوه، تأثیر تولید ناخالص داخلی و رشد بهره­وری کل عوامل تولید بر تولید ناخالص داخلی سرانه معنادار و مثبت ارزیابی شد. با توجه به نتایج کلی مدل برآوردی، سرمایه­گذاری در ارتقای کیفیت تحصیلات و تحقیقات دانشگاهی و آموزش نیروی کار جوان برای تداوم رشد اقتصادی حیاتی است و افزایش بهره­وری کل و استراتژی توسعه مبتنی بر تشویق صادرات باید در سیاستگذاریهای کلان اقتصادی گنجانده شود. 
واژه‌های کلیدی: کیفیت تحقیقات دانشگاهی، رشد اقتصادی، بهره وری کل عوامل تولید، روش گشتاور تعمیم یافته. طبقه بندی JEL: I23، I25، D24، J24
متن کامل [PDF 366 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸


XML   English Abstract   Print



سال 23، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها