:: سال 1396، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 1396 شماره 2 صفحات 115-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ویژگیهای کارآفرینی بر نیت کارآفرینانه در دانشگاه رامین خوزستان
دکتر مسعود یزدان پناه 1، طاهره زبیدی2
1- دانشیار دانشکده مهندسی زراعی وعمران روستایی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان ، masoudyazdan@gmail.com
2- دانشجوی دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
چکیده:   (55 مشاهده)
توسعه کسب و کار جدید از طریق کارآفرینی رشد و رونق اقتصادی را به­طور مستقیم  تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه درصد بالایی از بیکاران دانش­آموختگان رشته‌های کشاورزی هستند، لازم است مشخص شود که کدام عناصر تأثیرگذارترین عوامل در شکل دادن به تصمیمات شخصی افراد برای
راه­اندازی کسب و کار جدید هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر ویژگیهای عزت نفس، خودکارآمدی، خطرپذیری و شبکه ­سازی اجتماعی بر نیت کارآفرینی بود. جامعه مورد مطالعه دانش­آموختگان دوره کارشناسی از دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان در سال تحصیلی 87-1386 بودند که تعداد 500 پرسشنامه برای آنان ارسال شد. از میان پرسشنامه­های برگشتی تعداد 123 مورد مفید بودند که به نحوی از طریق مطالعات پیگیری انتخاب شدند. اعتبار صوری پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق مطالعه پایلوت آزمون و با استفاده از ضریب تتای به­دست آمده (90/0- 68/0) تأیید شد. نتایج نشان داد بین دانش­آموختگان کارآفرین و بدون شغل در متغیرهای عزت نفس و خودکارآمدی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر خودکارآمدی و شبکه ­سازی می‌توانند 80 درصد از تغییرات نیت کارآفرینی را در آینده پیش­بینی کنند. نتایج این تحقیق می‌تواند برای طرح­ریزی طرحهای آموزشی مؤثرتر به­کار رود. 
واژه‌های کلیدی: نیت کارآفرینی، عزت نفس، خودکارآمدی، خطرپذیری، شبکه سازی، ایران.
متن کامل [PDF 342 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸



XML   English Abstract   Print


سال 1396، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها