:: سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 1-20 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه دیپلماسی علم و فناوری در ایران و تأثیرات نظام آموزش عالی بر آن
طلیعه مقیمی1، دکتر حمیدرضا آراسته 2، دکتر کامران محمدخانی3
1- دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
2- استاد دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی ، tmhm_944@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
چکیده:   (416 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه­ های توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور ایران، بررسی وضعیت موجود آنها و شناسایی عوامل و ملاکهای ارتقا دهنده تأثیر نظام آموزش عالی بر آنها بود. روش پژوهش از نوع کاربردی و نحوه جمع‌آوری اطلاعات از نوع آمیخته اکتشافی بود و به ­طور متوالی ابتدا از روش کیفی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) و سپس روش کمّی (پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شد. نمونه ­گیری مصاحبه به روش هدفمند بود. جامعه آماری بخش کمّی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی(253 نفر) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ­های مصاحبه از روش تحلیل ساختاری، در پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی وضعیت موجود مؤلفه ­ها از آزمون t تک نمونه­ ای استفاده شد. نتایج این پژوهش تعداد 3 بعد و 30 مؤلفه را برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور و 5 عامل و 21 ملاک را برای افزایش میزان تأثیر نظام آموزش عالی در آن تبیین می ­کند. پیشنهاد اصلی برای آموزش عالی و سیاست خارجی، توسعه زیرساختها و ارتقای توافقنامه ­های بین ­المللی در میان دانشگاهها و یافتن راه ­حلی برای چالشهای مشترک به­ویژه در میان کشورهای همسایه است.
 
واژه‌های کلیدی: دیپلماسی، دیپلماسی علم و فناوری، نظام آموزش عالی، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، ایران.
متن کامل [PDF 392 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶


XML   English Abstract   Print



سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها