توسعه دیپلماسی علم و فناوری در ایران و تأثیرات نظام آموزش عالی بر آن
|
طلیعه مقیمی1، دکتر حمیدرضا آراسته* 2، دکتر کامران محمدخانی3 |
1- دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران 2- دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی ، tmhm_944@yahoo.com 3- دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران |
|
چکیده: (908 مشاهده) |
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور ایران، بررسی وضعیت موجود آنها و شناسایی عوامل و ملاکهای ارتقا دهنده تأثیر نظام آموزش عالی بر آنها بود. روش پژوهش از نوع کاربردی و نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع آمیخته اکتشافی بود و به طور متوالی ابتدا از روش کیفی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) و سپس روش کمّی (پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شد. نمونه گیری مصاحبه به روش هدفمند بود. جامعه آماری بخش کمّی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی(253 نفر) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه از روش تحلیل ساختاری، در پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی وضعیت موجود مؤلفه ها از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج این پژوهش تعداد 3 بعد و 30 مؤلفه را برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور و 5 عامل و 21 ملاک را برای افزایش میزان تأثیر نظام آموزش عالی در آن تبیین می کند. پیشنهاد اصلی برای آموزش عالی و سیاست خارجی، توسعه زیرساختها و ارتقای توافقنامه های بین المللی در میان دانشگاهها و یافتن راه حلی برای چالشهای مشترک بهویژه در میان کشورهای همسایه است.
|
|
واژههای کلیدی: دیپلماسی، دیپلماسی علم و فناوری، نظام آموزش عالی، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، ایران. |
|
متن کامل [PDF 392 kb]
(371 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش عالی دریافت: ۱۳۹۷/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۳/۶
|
|
|
|