:: سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 43-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل فرسودگی تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی دولتی کشور: شناسایی تعیین کننده ها و راهکارها
دکتر سیده مریم حسینی لرگانی
استادیار گروه نوآوریهای آموزشی و درسی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، smhlargani@gmail.com
چکیده:   (521 مشاهده)
پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کمّی_کیفی) بود و با هدف شناسایی تعیین­ کننده ­های فرسودگی تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی دولتی کشور و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمّی شامل تمام دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای(انتساب متناسب) تعداد 2635 پرسشنامه توزیع و جمع ­آوری شد. نتایج پژوهش در این بخش نشان داد که درصد چشمگیری از تغییرات واریانس فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان نظام آموزش عالی دولتی کشور با متغیرهای ناکارآمدی آموزش، عامل فرهنگی، تقلب علمی، اقتصاد-محور شدن آموزش، مشکلات خانوادگی، ضعف علمی و رفتاری استادان، مشکلات زیرساختی، عوامل حمایتی- انگیزشی و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان تبیین و پیش ­بینی می ­شود. در بخش دوم با استفاده از روش دلفی برای شناسایی راهکارهایی مناسب به ­منظور کاهش فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان نظام آموزش­ عالی دولتی کشور با توجه به تعیین­ کننده ­های آن اقدام شد. در این بخش پس از اجرای سه مرحله، تعداد 32 راهکار شناسایی شد که دو سوم مشارکت­ کنندگان درباره اهمیت آنها برای کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان توافق داشتند. یافته ­های این مطالعه دستاوردهای نظری و کاربردی مناسبی برای کمک به سیاستگذاران، برنامه ­ریزان، مدیران و آموزشگران نظام آموزش عالی دولتی کشور برای کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان به همراه دارد.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، دانشجو، نظام آموزش عالی دولتی، راهکارها.
متن کامل [PDF 471 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶


XML   English Abstract   Print



سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها