:: سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 99-114 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم
دکتر نادی ایمانی1، حامد بیتی 2
1- دانشکده معماری دانشگاه هنر، تهران
2- پژوهشگر دکتری رشته معماری دانشگاه هنر، تهران ، H.beyti@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (647 مشاهده)
 بر اساس برنامه آموزشی رشته معماری، درس آشنایی با معماری اسلامی تنها درسی است که درباره آموزش معماری اسلامی در دانشکده ­های معماری ایران است. آشنایی با مفاهیم معماری اسلامی، درک مشخصات و کیفیات فضایی این نوع معماری، آشنایی با اصول و مبانی حاکم بر طرح بناها در این معماری و هویت بخشیدن به طراحی معماری دانشجویان از اهداف کلی ارائه این درس است. علی ­رغم اینکه این درس بر اساس برنامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به ­صورت مشترک برای تمام دانشجویان معماری ارائه می ­شود و انتظار می­ رود دانشجویان به شناخت نسبی از مفاهیم مشخص شده در برنامه دست یابند، شواهد نشان می­ دهد که در این درس درک یکسانی درباره مطالب صورت نمی­ گیرد. بنابراین، می ­توان از میزان وفاق برنامه در دستیابی به اهداف خود در ایجاد شناخت معماری اسلامی در دانشجویان معماری پرسید. در این مطالعه با طی روند تحقیق تحلیلی، اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ­ای و پرسشنامه گردآوری شد. برای ارزیابی نهایی الگوی عملیاتی تحقیق و تعیین رابطه وابستگی بین متغیرها، از روش چند متغیره الگوسازی معادله­ های ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که گستردگی مباحث اشاره شده در سرفصل و تنوع مطالب مورد بحث و نبود تصویری روشن از مفهوم معماری اسلامی، از عوامل مهم در عدم فهم کامل دانشجویان از مفاهیم مورد انتظار برنامه است. بر اساس نتایج به ­دست آمده بازنگری در محتوای این درس و تأکید بر وجه تاریخی مفهوم معماری اسلامی در دوره کارشناسی معماری ضروری به نظر می­ رسد.
واژه‌های کلیدی: آموزش معماری، آموزش تاریخ معماری، محتوای دروس، معماری اسلامی، برنامه درسی.
متن کامل [PDF 437 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶


XML   English Abstract   Print



سال 23، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها