:: سال 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 18-45 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباطات گشوده آموزش عالی، ضرورت رویارویی با چالشهای جهانی شوندگی؛ مطالعه موردی دانشگاههای دولتی خوزستان
دكتر سکینه شاهی 1، دكتر عبدالرحیم نوه ابراهیم، دكتر یداله مهرعلیزاده
1- ، : sshahi@scu.ac.ir
چکیده:   (12389 مشاهده)

شواهد نشان می‌دهد که ارتباطات و فناوری مربوط به آن تأثیری بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها و از جمله آموزش‌عالی داشته و تصویر تازه‌ای از سازمان در پیش چشم گشاده و سبب شکل‌گیری پدیده جهانی شدن گردیده است. ارتباطات گشوده در این مسیر می‌تواند متضمن ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاهی باشد. از این رو، بررسی ارتباطات سازمانی جاری در ساختار کنونی آموزش‌عالی برای پی بردن به میزان فاصله دانشگاههای کشور با شرایط جهانی به منظور برنامه‌ریزی استراتژیک در این حوزه امری ضروری است. ارتباطات سازمانی رگهای حیاتی سازمان به شمار می‌روند که نقش تبادل اطلاعات و تسهیل جریان امور سازمان را، چه در درون و چه در بیرون از سازمان، برعهده دارند. شکل و نقشه جریان ارتباطات سازمانی در ساختار سازمان هویداست. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار ارتباطات سازمانی در مراکز آموزش‌عالی دولتی خوزستان با توجه به فرایندهای جهانی شدن بوده است. این تحقیق با مدلسازی بر مبنای مدل دفت انجام شد. برای این منظور، دانشگاههای دولتی خوزستان شامل دانشگاههای شهید چمران اهواز، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، دانشگاه علوم دریایی خرمشهر و مجتمع آموزش‌عالی فنی و مهندسی جندی شاپور دزفول مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش پیمایشی و کیفی بود و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها حاکی از آن است که ساختار سازمانی دانشگاههای دولتی خوزستان مکانیکی است و به سوی ساختار ارگانیک درحرکت و درحال تقویت زیرساختهای ارتباطی خود است.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات سازمانی، آموزش عالی، ساختار سازمانی و جهانی شدن.
متن کامل [PDF 243 kb]   (1986 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۳/۱۱


XML   English Abstract   Print



سال 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها