[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 67-95 برگشت به فهرست نسخه ها
آینده اندیشی در بارۀ کیفیت آموزش‌عالی ایران؛ مدلی بر آمده از نظریۀ مبنایی (GT)
دكتر مقصود فراستخواه
، maghsoodf@gmail.com
چکیده:   (10895 مشاهده)
در «جامعۀ دانش» کیفیت آموزش‌عالی و نظام علمی به مسئله‌ای راهبردی برای بقا و توسعه و حاکمیت سرزمینی ملتها بدل شده است و بدون آن امکان ادارۀ خوب کشور فراهم نمی‌آید. آینده اندیشی کیفیت در آموزش عالی ایران نیاز به مدلی دارد که بر اساس آن امکان پایش کیفیت فراهم شود. روش «نظریۀ مبنایی» یا «نظریه برخاسته از داده‌ها» (GT) به ما کمک می‌کند تا این مدل را از ساختار درونی ارزشها، نگرشها و تجربه‌های زیسته کنشگران و ذینفعان نظام علمی ایران و شرایط و موقعیت خاص این جامعه درک کنیم. بر اساس مدل به دست ‌آمده، پدیده اصلی اراده معطوف به بازی است؛ به عبارت دیگر، در این مدل توضیح داده می‌شود که یاران و ذینفعان آموزش‌عالی در چه شرایطی در بازی پایش کیفیت شرکت می‌کنند. اطلاع‌رسانان، این پدیده را از طریق موجبات علّی آن توضیح می‌دهند و بیان می‌کنند که چه عواملی در فرایند شکل‌گیری این بازی تأثیر دارند و این بازی در کدام زمینه و با چه ویژگیهایی و در چه شرایط محیطی صورت می‌گیرد و چه عاملیتها و کنشهایی (مداخلات و راهبردهایی) می‌تواند در این فرایند اثر بگذارد و چگونه این فرایند به پیامدهایی که متضمن کیفیت آموزش‌عالی و نظام علمی است، منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌عالی ایران، ارزیابی کیفیت و نظریۀ مبنایی.
متن کامل [PDF 288 kb]   (2512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۳/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farasatkhah M. The Future View of Iranian Higher Education Quality. IRPHE. 2009; 14 (4) :67-95
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-368-fa.html

فراستخواه مقصود. آینده اندیشی در بارۀ کیفیت آموزش‌عالی ایران؛ مدلی بر آمده از نظریۀ مبنایی (GT). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387; 14 (4) :67-95

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-368-fa.html



سال 14، شماره 4 - ( زمستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790