[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 15، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 55-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل راهبردی ارزیابی مؤسسات آموزش عالی
دكتر محمدرضا مهرگان1، محمود دهقان نیری 2
1- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2- ، Mdnayeri@ut.ac.ir
چکیده:   (12333 مشاهده)
ارزیابی راهبردی سازمان در صنعت همواره یکی از اولین و اساسی ترین بخشهای برنامه ریزی راهبردی به شمار می‌رود و اهمیت بسیاری دارد تا آنجا که یکی از مکاتب اصلی مدیریت راهبردی، مکتب موقعیت‌یابی نام گرفته است. این امر در اقتصاد دانش محور و محیط پرتلاطم امروزی در خصوص دانشگاهها از اهمیت دوچندانی برخوردار است. تا به امروز در صنایع مختلف از مدلهای متفاوتی برای ارزیابی موقعیت راهبردی سازمانها استفاده شده است که در هر یک از آنها با رویکردی متفاوت به تحلیل محیط پرداخته شده است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبه های یک سازمان به طور متعادل بررسی می‌شود، لذا، در این پژوهش با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتیازی متوازن در ارزیابی راهبردی، به توسعه آن برای تحلیل موقعیت محیطی دانشگاه پرداخته شده و سپس، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی ایران ارائه و به طور موردی در خصوص دانشکده های مدیریت برتر استان تهران به کارگرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه می تواند به طور کاربردی برای برنامه ریزی راهبردی دانشکده های مدیریت دانشگاههای ایران به کار گرفته شود، در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: برنامه‌ریزی راهبردی، ارزیابی موقعیت راهبردی، کارت امتیازی متوازن(BSC)، مؤسسات آموزش‌عالی.
متن کامل [PDF 237 kb]   (2818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehregan M R, Dehghan Nayeri M. A Model on Strategic Evaluation of Higher Education Institutions. IRPHE. 2009; 15 (2) :55-79
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-455-fa.html

مهرگان محمدرضا، دهقان نیری محمود. مدل راهبردی ارزیابی مؤسسات آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1388; 15 (2) :55-79

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-455-fa.html



سال 15، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3796