[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 3 - ( پاییز 1385 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 93-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه شیوه‎های بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران و ترکیه
دكتر مهرداد محرم زاده
، m_moharramzadeh@yahoo.com
چکیده:   (13127 مشاهده)
ورزش به عنوان عاملی مؤثر در توسعه اجتماعی و اقتصادی، با اثرهای مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. هدف کلی این تحقیق بررسی شیوه‎های بازاریابی دانشگاهی با رویکردی تطبیقی بین دانشگاههای ایران و ترکیه بوده که علاوه بر آن، هدفهای جزئی زیر نیز مدنظر قرار گرفته است: 1. بررسی تولید ناخالص داخلی و سهم صنعت ورزش؛ 2. شناخت وضعیت عرضه و تقاضای خدمات ورزش دانشگاهی؛ 3. بررسی ارتباط بین تبلیغات و بازاریابی ورزش؛ 4. تعیین شرایط مکان‎‎یابی ارائه خدمات ورزش دانشگاهی با تکیه بر جمعیت شناسی؛ 5. شناخت نقش رسانه های گروهی، تماشاگران و حامیان مالی در بازاریابی خدمات ورزشی. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی– پیمایشی است و به ‎دلیل ماهیت موضوع، جمع‎آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه، مطالعه‌ کتابخانه‎ای و مشاهده به منظور آشنایی با راهکارها و مقایسه‌ تطبیقی انجام شده است. محدوده مکانی این پژوهش کشور ترکیه و دانشگاههای حاجت تپه و قاضی است و در فاصله زمانی 30 اسفند سال 1383 تا 30 آذر 1384 انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‎دهد که میزان تولید ناخالص داخلی بخش ورزشی در سال 1382 در کشور ایران 2482 میلیارد ریال و در کشور ترکیه رقمی معادل 2856 میلیارد ریال بوده است. تأثیرات اقتصادی مسابقات المپیک زمستانی 2010 شامل 1/4 تا 5/6 میلیارد دلار GDP،(تولید ناخالص ملی)، ایجاد هزار فرصت شغلی و 969 تا 1527 میلیون دلار مالیات برآورد شده است. در بررسی منابع درآمدزایی المپیکها از طریق عوامل تبلیغاتی مشخص شد که اولین منبع حق پخش تلویزیونی بازیها و سپس، حامیان مالی و بعد عوامل دیگر مانند فروش بلیط، دادن مجوزها، ضرب سکه و انتشار تمبر و سایر موارد است. به طور کلی، در خصوص بازاریابی ورزش دانشگاهی در ایران، در مقایسه با بازاریابی ورزش دانشگاهی ترکیه، پیشنهاد می‎شود که ایجاد و توسعه‌ صنعت ورزش، ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای مختلف اجتماعی از جمله آموزش، احداث اماکن، تولید پوشاک و کفش ورزشی، شبکه‎های رسانه‎ای و مطبوعات ورزشی و مسابقات و تمرینات ورزشی باشگاهها، دستجات و لیگهای حرفه‎‎ای موردتوجه و تأکید قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ورزش، بازاریابی و دانشگاه.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moharramzadeh M. Comparative Study of Procedures of Collegiate Sport Marketing in Iran and Turkey. IRPHE. 2006; 12 (3) :93-108
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-472-fa.html

محرم زاده مهرداد. مقایسه شیوه‎های بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران و ترکیه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1385; 12 (3) :93-108

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-472-fa.html



سال 12، شماره 3 - ( پاییز 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755