[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 3 - ( پاییز 1385 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 109-120 برگشت به فهرست نسخه ها
مقدمه ای بر استاندارد سازی اجرای آزمونها : بررسی شرایط برگزاری آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها از راه سنجش رضایتمندی شرکت کنندگان
کیانوش محمدی روزبهانی
، kiya_kmr @ yahoo.com
چکیده:   (11399 مشاهده)
طی بیست سال گذشته آزمون سراسری ورود به دانشگاهها در ایران به عنوان مهم ترین شاخص ارزیابی دوره متوسطه و تنها عامل تعیین کننده برای ورود به دانشگاهها بوده است. این آزمون که هرساله به طور هماهنگ در سراسر کشور اجرا می شود، به دلیل گستردگی و اهمیتی که نتایج آن برای شرکت ‎کنندگان دارد، از جمله آزمونهای سرنوشت ساز محسوب می شود. اهمیّت این گونه آزمونها برای جامعه، لزوم تضمین اعتبار نتایج آنها و نیز استفاده از آنها در مقیاسهای وسیع جمعیتی، ضرورت برقراری شرایط مناسب و یکسان برای شرکت کنندگان، مبتنی بر استانداردها و معیارهای معتبر علمی را در برگزاری این گونه آزمونها ایجاب کرده است. بر این اساس، هرگونه مانع در بروز تواناییهای افراد شرکت کننده و هر عامل برهم زننده اجرای یکسان آزمون به عنوان تهدید کننده اعتبار آزمونهای سرنوشت ساز محسوب می‎شوند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی شرایط برگزاری جلسات آزمون سراسری ورود به دانشگاهها، از راه سنجش رضایتمندی شرکت کنندگان، به عنوان گامی مقدماتی برای استانداردسازی آزمون است. نمونه‏ این تحقیق 2531 نفر (1643 دختر و 888 پسر) از شرکت کنندگان تهرانی در آزمون سراسری بودند که از جامعه داوطلبانی که به مراکز توزیع کارنامه آزمون سراسری مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی است. روش اصلی آماری برای تحلیل داده‏ها تحلیل عاملی است. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که رضایتمندی داوطلبان از جلسه آزمون متأثر از هفت عامل است که به ترتیب اهمیت عبارت‎اند از: آرامش جلسه، شرایط محیطی جلسه، محل و تجهیزات استقرار داوطلب، اطلاع‌رسانی قبل و در حین اجرای آزمون، هدایت داوطلب، دشواری آزمون و میزان آمادگی قبلی داوطلب. مجموع این عوامل مبنایی برای استانداردسازی جلسات آزمون را فراهم می آورد و هریک از آنها حاوی جزئیات با اهمیتی برای بهبود برگزاری آزمون سراسری و نکات کاربردی و قابل توجهی برای همه افرادی است که به نوعی با جلسات آزمون و ارزیابی سر و کار دارند.
واژه‌های کلیدی: آزمون سراسری(کنکور)، آزمونهای سرنوشت ساز، اعتبار آزمون، رضایتمندی داوطلبان آزمون و استانداردسازی آزمون.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Roozbahani K. An Introductory Study to Standardizing for Testing Administration on the Basis of Paticipants' Satisfaction Assessment in NEE. IRPHE. 2006; 12 (3) :109-120
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-473-fa.html

محمدی روزبهانی کیانوش. مقدمه ای بر استاندارد سازی اجرای آزمونها : بررسی شرایط برگزاری آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها از راه سنجش رضایتمندی شرکت کنندگان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1385; 12 (3) :109-120

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-473-fa.html



سال 12، شماره 3 - ( پاییز 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3662