[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 11، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1384 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 25-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان
فریدون شریفیان ، دكتر احمدرضا نصر، دكتر لطفعلی عابدی
چکیده:   (16374 مشاهده)
هدف از نگارش این مقاله تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تعیین میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان است. نشانگرهای تدریس اثربخش در پنج مقوله طراحی و تدوین درس، ارائه درس، مدیریت کلاس، روابط انسانی و ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان بررسی شده که به دلیل گستردگی، در این مقاله فقط مقوله ارائه درس مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از منظری دیگر کمّی- کیفی است. در بخش کیفی با استادان نمونه‌کشوری مصاحبه و در بخش کمّی عملکرد تدریس اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه اصفهان ارزیابی شده است. برای انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم استفاده شده و به منظور ارزیابی عملکرد افراد انتخاب شده، تعداد 1245 دانشجوی سالهای سوم و چهارم دوره کارشناسی در تحقیق شرکت داده شده‎اند. یافته‌های تحقیق نشان داد که در بخش کیفی استادان نمونه‌کشوری بر سه مقوله شروع و پایان مناسب درس، تدریس سؤال محور و توأم با مشارکت دانشجویان و برخی ملاحظات خاص تدریس تأکید داشته‌اند. در بخش کمّی اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان با کسب نمره 60/3، بیش از حد متوسط به نشانگرهای ارائه درس توجه داشته‌اند. عملکرد اعضای هیئت علمی برحسب دانشکده و مرتبه ‌علمی تفاوت معناداری نداشته، اما عملکرد آنان برحسب سابقه تدریس متفاوت بوده است. اعضای هیئت ‌علمی دارای سابقه تدریس 10-1 سال نسبت ‌به افراد دارای سابقه تدریس20-11 سال عملکرد بهتری داشته‌‍‌‌‌اند.
واژه‌های کلیدی: تدریس، ‌‌‌‌‍‌ ‌‌‌‍‍‌‍‍‌‌‍‌‌‍‌ ارائه درس، استاد نمونه‌ کشوری و عضو هیئت ‌علمی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifian F, Nasr A R, Abedi L. Developing Effective Teaching Indicators in Universities and Higher Education Institutions and its Accomplishment in Isfahan University. IRPHE. 2006; 11 (3) :25-52
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-481-fa.html

شریفیان فریدون، نصر احمدرضا، عابدی لطفعلی. تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1384; 11 (3) :25-52

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-481-fa.html



سال 11، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731