[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 11، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1384 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 79-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه ای و آزاد رشته های علوم انسانی ( مطالعه موردی: پنج دانشگاه دولتی ایران )
دكتر فریبرز درتاج، دكتر نعمت ا. . موسی پور
چکیده:   (16100 مشاهده)
اعطای امتیاز ورود به دانشگاهها، به عنوان یکی از روشهای ایجاد عدالت آموزشی، موضوعی است که به صورت قانونی در ایران دنبال شده و این پرسش را ایجاد کرده است که آثار آن بر کارایی درونی نظام آموزش عالی کشور چیست؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، عملکرد تحصیلی1610 نفر از دانشجویان رشته های علوم انسانی پنج دانشگاه تهران، زاهدان، علامه طباطبایی، شهید باهنر و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متوسط تعداد واحد انتخاب شده توسط دو گروه از دانشجویان یکسان، اما عملکرد تحصیلی دانشجویان آزاد بالاتر از دانشجویان سهمیه‎ای بوده است. دانشجویان سهمیه ای ورودی در تعداد بیشتری از واحدهای درسی خود مردود و تعداد بیشتری اخراج شده اند. بنابراین، می توان گفت که این گروه در عمل کارایی درونی نظام آموزش عالی کشور را کاهش داده و هزینه بیشتری را بر آن تحمیل کرده اند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه‎ای و دانشجویان آزاد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dortaj F, Moosapour N. Evaluation of Educational Performance of Quota and Nou-quota Student in Humanities. IRPHE. 2006; 11 (3) :79-101
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-483-fa.html

درتاج فریبرز، موسی پور نعمت ا.... ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه ای و آزاد رشته های علوم انسانی ( مطالعه موردی: پنج دانشگاه دولتی ایران ) . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1384; 11 (3) :79-101

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-483-fa.html



سال 11، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781