[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 11، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1384 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 103-138 برگشت به فهرست نسخه ها
نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی
دكتر مصطفی حسرتی
، hasratim@razi.ac.ir
چکیده:   (12935 مشاهده)
این مقاله برگرفته از طرحی پژوهشی در باره نگارش دانشگاهی در یکی از مؤسسات آموزش عالی ایران است. این پژوهش با استفاده از روش نظریه سازی داده بنیاد انجام شده است و فعالیتهای گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مؤسسه و نیز اهمیتی که استادان آنها به این گونه فعالیتها می دهند، بررسی شده است. داده‎های کیفی طی مصاحبه با 19 نفر از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گردآوری شد. سپس متن مصاحبه‎ها پیاده و کد گذاری شد و با استفاده از نرم افزار QSR.NUDIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع، 108 کد در داده‎‎ها به دست آمد. در این مقاله فقط به 7 کد اصلی مربوط به نگارش دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد مطالعه پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که در مؤسسه مورد مطالعه به نگارش دانشگاهی اهمیت کافی داده نمی شود. بسیاری از استادان در سطوح تحصیلات تکمیلی به دانشجویانشان تکالیف نگارشی نمی دهند و همان مقدار ناچیز نگارش دانشگاهی دانشجویان هم کمتر مورد بازبینی و نقد استادان قرار می گیرد. در نتیجه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بازتاب چندانی از استادان خود دریافت نمی کنند تا بر آن اساس دیدگاههای معرفت شناسی و ویژگی‎های بلاغتی رشته خود را به صورت مطلوب فرا گیرند. با این حال، در برخی از رشته های علوم طبیعی و فنی دانشجویان و استادان آنها مقالات مشترکی را برای چاپ به مجلات علمی [اغلب خارجی] می فرستند و نظرهای داوران این مجلات تا حد زیادی عدم بازبینی نوشته های دانشجوان توسط استادانشان را جبران می کند.
واژه‌های کلیدی: نگارش دانشگاهی، سوادهای دانشگاهی، بازخورد درباره نوشته‎های دانشجویان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشگاه.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasrati M. Academic Writing in Iranian University: The Lost Ring of the Chain. IRPHE. 2005; 11 (1) :103-138
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-490-fa.html

حسرتی مصطفی. نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1384; 11 (1) :103-138

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-490-fa.html



سال 11، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729