[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 10، شماره 4 - ( زمستان 1383 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 1-24 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه‎های یادگیری و به کارگیری آنها در فرایند تدریس در رشته‎های علوم انسانی
دكتر مهدی سبحانی نژاد
، sobhaninejhad@shahed.ac.ir
چکیده:   (15853 مشاهده)
مقاله حاضر با هدف بررسی میزان شناخت اعضای هیئت علمی رشته های علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران از چهار دسته نظریه‎های یادگیری و چگونگی به کارگیری آنها در فرایند تدریس تهیه شده است. روش پژوهش توصیفی و نمونه آماری نیز شامل 75 نفر از اعضای هیئت علمی رشته‎های مذکور از پنج دانشگاه تهران بود که بر اساس درصد سهم اعضای هیئت علمی دانشگاهها و جنسیت با روشهای نمونه‌گیری خوشه‌ای، طبقه‌ای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری داده‎ها شامل آزمون سنجش نظریه‎های یادگیری و چک لیست مشاهده عملکرد تدریس اعضای هیئت علمی بود. داده‎ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل آماری شدند. عمده‎ترین یافته‌های پژوهش این است که میزان شناخت اعضای هیئت علمی رشته‎‎های علوم انسانی از نظریه‌های یادگیری در سطح بالاتر از متوسط بود. بیشترین میانگین نمره‎‎ها مربوط به حوزه نظریه رفتارگرایی و کمترین آنها مربوط به حوزه نظریه فراشناخت بود.
واژه‌های کلیدی: نظریه‎های یادگیری، فرایند تدریس، شناخت، عضو هیئت علمی، رشته‎های علوم انسانی و کاربرد نظریه‎های یادگیری.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sobhaninejad M. Theories of Learining and Their Applications in Process of Teaching Humanities. IRPHE. 2005; 10 (4) :1-24
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-495-fa.html

سبحانی نژاد مهدی. نظریه‎های یادگیری و به کارگیری آنها در فرایند تدریس در رشته‎های علوم انسانی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1383; 10 (4) :1-24

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-495-fa.html



سال 10، شماره 4 - ( زمستان 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790