[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 10، شماره 4 - ( زمستان 1383 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 125-149 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن
دكتر مرتضی شهبازی نیا
چکیده:   (12963 مشاهده)
در بخش اول این مقاله تلاشهای صورت گرفته برای تبیین یکی از مهم‎ترین موضوعات روش شناختی در دانش حقوقی معاصر؛ یعنی بحث در باره ماهیت حقوق تطبیقی بررسی شده است. این تلاشها منجر به ارائه سه دیدگاه متفاوت شده است: دیدگاه اول حقوق تطبیقی را یک روش علمی می‎داند، دیدگاه دوم آن را دانش مستقل و دیدگاه سوم آن را صرفاً یک برنامه آموزشی تلقی می‎کند. در این مقاله نقش حقوق تطبیقی به عنوان شاخه‎ای مستقل از دانش حقوقی در جریان وحدت اروپا و جهانی شدن بیان شده است. اینکه آیا دانشکده‎های حقوق در ایران، ناگزیر از تغییر برنامه آموزش حقوق]تطبیقی[ هستند یا خیر، پرسشی است که در بخش دوم مقاله بررسی شده است. آموزش حقوق تطبیقی نه تنها باید دانشجویان را با مفاهیم و نظامهای حقوقی دیگر آشنا کند، بلکه باید آنان را برای کاربست عملی آن آماده سازد. نسل آینده حقوقدانان باید قدرت مواجهه با چالشهای ناشی از یکنواخت شدن حقوق و جهانی شدن را داشته باشند. برنامه آموزشی فعلی که صرفاً بر آموزش حقوق ملی تمرکز دارد، نمی‎تواند این هدف را تأمین کند. دانشگاههای اروپا به تدریج برنامه آموزشی خود را به سمت یک برنامه دارای تمرکز بین‎المللی با تکیه بر حقوق تطبیقی سوق می دهند و دانشگاههای ایران می‎توانند از این تجربه الهام بگیرند.
واژه‌های کلیدی: حقوق تطبیقی، روش علمی، برنامه آموزشی، علوم مستقل و آموزش حقوق تطبیقی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazinia M. The Status of Comparative Law and the Necessity for Revising Its Teaching. IRPHE. 2005; 10 (4) :125-149
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-499-fa.html

شهبازی نیا مرتضی. جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1383; 10 (4) :125-149

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-499-fa.html



سال 10، شماره 4 - ( زمستان 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752