[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 10، شماره 3 - ( پاییز 1383 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 29-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان
دكتر محمد جواد لیاقت‌دار ، دكتر محمد رضا عابدی، دكتر سید ابراهیم جعفری، دكتر فاطمه بهرامی
چکیده:   (18009 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی است. برای اجرای پژوهش چهار کلاس انتخاب شد، دوکلاس به عنوان گروه گواه و دو کلاس به عنوان گروه آزمایش. در یک ترم تحصیلی در دو کلاس روش بحث گروهی و در دو کلاس روش سخنرانی اجرا شد. درنهایت، نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون مهارتهای ارتباطی دانشجویان هر دو گروه با هم مقایسه شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس، مانوا و t مستقل تحلیل شد. نتاج پژوهش نشان داد که در مجموع، روش تدریس بحث گروهی از نوع گروههای پنج نفره بر افزایش پیشرفت تحصیلی و نیز مهارتهای ارتباطی دانشجویان مؤثرتر از روش سخنرانی است. به علاوه، فرضیه سوم پژوهش در باره پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأیید شد، به این صورت که روش بحث گروهی برای پسران مؤثرتر از دختران بود، لکن این فرضیه در مورد مهارتهای ارتباطی رد شد.
واژه‌های کلیدی: روشهای تدریس، سخنرانی، بحث گروهی، مهارتهای‎ ارتباطی، پیشرفت تحصیلی و دانشجویان.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۷/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Liaghatdar M J, Abedi M R, Jafari E, Bahrami F. Effectiveness of Lecturing Teaching Method and Group- Discussion Teaching Method on Educational Achievements and Communicative Skills: A Comparative Study. IRPHE. 2004; 10 (3) :29-55
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-502-fa.html

لیاقت‌دار محمد جواد، عابدی محمد رضا، جعفری سید ابراهیم، بهرامی فاطمه. مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1383; 10 (3) :29-55

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-502-fa.html



سال 10، شماره 3 - ( پاییز 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752