[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 9، شماره 3 - ( پاییز 1382 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 1-26 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و اعتباریابی اندازه گیری هدفهای دانشگاهی برای ارزیابی درونی گروه های آموزشی
دكتر عباس بازرگان 1، رسول حسینی
1- ، abazarga@chamran.ut.ac.ir
چکیده:   (21929 مشاهده)
تجربه‎های جهانی نشان می‎دهند که برای ارتقای سطح کیفیت آموزش‎عالی باید از ارزیابی درونی گروه‎های آموزشی استفاده کرد. برای ارزیابی درونی، آشکارکردن هدفهای گروه آموزشی ضرورت دارد. لذا، به منظور تسهیل این امر، تدوین یک ابزار تراز شده مورد نیاز بوده است. باتوّجه به این ضرورت، یک طرح تحقیق برای تهیه ابزار تشخیص هدفهای دانشگاهی تهیّه و اجرا شده است. برای تحقّق هدفهای طرح، براساس تجربه‎های جهانی، فرم اولیه «پرسشنامه هدفهای دانشگاهی» تدوین شد. سپس پرسشهای فرم اولیه در نمونه‎ای از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران به اجرا درآمدند. پاسخها تحلیل شدند و سرانجام، پرسشنامه نهایی تدوین گردید. براساس داده‎های گردآوری شده، «پرسشنامه هدفهای دانشگاهی» از قابلیت اعتماد و اعتبار لازم برخورد است و می‎تواند برای تشخیص رسالت و هدفهای دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. اجرای چنین پرسشنامه‎ای درسطح یک دانشگاه می‎تواند به آشکار کردن «الگوی ذهنی» دانشگاهیان درباره رسالت و هدفهای دانشگاهی بینجامد، علاوه بر آن، در ارزیابی درونی گروه آموزشی برای بهبود کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش عالی، ارزیابی درونی، هدفهای دانشگاهی ابزار اندازه گیری.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۸/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazargan A, Hoseini R. Construction and Validation of An Instrument for Measuring University Objectives in Departmental Self - evaluation. IRPHE. 2003; 9 (3) :1-26
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-521-fa.html

بازرگان عباس، حسینی رسول. ساخت و اعتباریابی اندازه گیری هدفهای دانشگاهی برای ارزیابی درونی گروه های آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1382; 9 (3) :1-26

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-521-fa.html



سال 9، شماره 3 - ( پاییز 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729