[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 43-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شیوه های اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطه آنها با هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی
دكتر سید داود حسینی نسب 1، رعنا ساکن آذری، پرویز تاج الدینی
1- ، hosseini-nasab@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (12945 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اِسناد علّی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان تبریز و نیز رابطه آنها با متغیرهای هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی بوده است. برای این منظور، 500 دانشجوی دختر و پسر به صورت تصادفی منظم از بین کلیه دانشجویان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقیت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ریون اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردیدند. شیوه‎های اسناد علّی دارای سه بعد مرکز کنترل، کنترل پذیری و ثبات پذیری، و راهبردهای یادگیری نیز شامل راهبردهای یادگیری سطح بالا، سطح پایین و راهبرد خود نظم دهی بوده اند. مطابق نتایج به دست آمده، هرچه افراد از لحاظ بهره هوشی و میزان خلاقیت در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای مرکز کنترل درونی و کنترل پذیری بیشتری نیز بوده اند. همچنین این افراد (افرادی با میزان خلاقیت زیاد)، در مقایسه با افرادی با سطح خلاقیت پایین، از راهبردهای یادگیری سطح بالا بیشتر استفاده می کردند. نتیجه دیگر آن است که دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی در استفاده از اسنادهای علّی به گونه متفاوتی عمل می‏نمودند، به طوری که دانشجویان گروه فنی و مهندسی دارای اسناد علی درونی‏تر، ناپایدارتر و کنترل‏پذیرتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی بوده اند؛ در صورتی که در استفاده از انواع مختلف راهبردهای یادگیری تفاوت معنی‏داری نشان ندادند. مطابق نتایج به دست آمده، بین دانشجویان دختر و پسر در استفاده از شیوه های اسناد علّی تفاوت معنی داری وجود نداشته است؛ اما این دو جنس در راهبردهای خود نظم دهی به طور متفاوتی عمل کردند واین تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد.
واژه‌های کلیدی: شیوه های اسناد علی، راهبردهای یادگیری، هوش، خلاقیت، جنسیت، رشته تحصیلی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۸/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini-Nasab D, Saken Azari R, Tajadini P. A Survey on Causal Attribution Styles and Learning Strategies in University Students and Their Relations With Intelligence, Creativity, Sexuality and Field of Study. . IRPHE. 2003; 9 (1) :43-71
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-528-fa.html

حسینی نسب سید داود، ساکن آذری رعنا، تاج الدینی پرویز. بررسی شیوه های اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطه آنها با هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1382; 9 (1) :43-71

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-528-fa.html



سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647